Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig (2 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EP19-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 23.08.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 19.12.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Kärki
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
22TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0):
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Aika ja paikka
RYHMÄ A (opettaja Sari Hanska)
1. periodi: 23.8. - 11.10.2022 luokka B6-25 (HUOM! 23.8.2022 itseopiskelukerta etänä) ti klo 12.15 - 13.45. Klo 11.15-12.15 itseopiskelutunti, jollei toisin ilmoiteta.
2. periodi: 25.10. - 16.12.2022 luokka B6-25 (ei opetusta 8.11.2022) ti klo 12.15 - 13.45. Klo 11.15-12.15 itseopiskelutunti, jollei toisin ilmoiteta.
RYHMÄ B (opettaja Katja Kärki)
1. periodi: 23.8. - 11.10.2022 luokka B5-31 paitsi 4.10.2022 luokka F1-23 (HUOM! 23.8.2022 itseopiskelukerta etänä) ti klo 12.15 - 13.45. Klo 11.15-12.15 itseopiskelutunti, jollei toisin ilmoiteta.
2. periodi: 25.10. - 16.12.2022 luokka F1-23 (ei opetusta 8.11.2022) ti klo 12.15 - 13.45. Klo 11.15-12.15 itseopiskelutunti, jollei toisin ilmoiteta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen kieltaito osoitetaan videolla. Palautus arvioitavaksi viimeistään su 4.12.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö sekä video, läsnäolo 80 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, pari- ja ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Oppikirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita), HUOM! 4. uudistettu painos 2022. Opettajan jakama materiaali Moodlessa.
Kirjaa löytyy myös verkkokirjana: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 op:n opintojakso: lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2022
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taitotaso 1
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taitotaso 3
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taitotaso 5
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja