Professional Swedish for the Service Industry, Written (3 cr)
Code: 8T00DQ98-3008
General information
- Enrolment period
- 08.06.2022 - 30.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 16.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- TAMK Languages and Communication
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
Opiskelija:
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
- osaa kirjallisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).
Content (course unit)
MITEN viestitään omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN voi kehittää osaamistaan ja hankkia tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
- Keskeinen palvelualan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Palvelualalle tyypillisen kirjallisen viestinnän harjoittelu
- Restonomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen kirjallisesti
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).
Location and time
Lähi- ja etäpetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti.
Exam schedules
Kirjallinen tentti: 16.12.2022
Suulliset tentit pareittain/pienryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti samalla viikolla kuin kirjallinen.
1. uusinta 1/2023 Exam-tenttinä 23.01.2023 - 18.02.2023
2. uusinta ja korotus 2/2023
Suullisen uusinta sovitaan opettajan kanssa.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset kotitehtävät, verkkotehtävät ja suulliset tehtävät sekä kirjallinen ja suullinen tentti.
Läsnäolo 80%.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähi- ja etäopetus/yhteistoiminnallinen oppiminen/harjoitukset/itsenäinen verkko-opiskelu/ohjattu verkko-opiskelu/tentit
Learning materials
Opettajan jakama materiaali + mahd. opiskelijoiden tuottama Moodlessa
Student workload
Lähiopetus - ja etäopetus+itsenäinen työskentely 27h/op.
Further information
Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten
-osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista
-osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
-pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
-osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa
-pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
-pystyy hakemaan työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
-pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa
-osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
-osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja
asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
-pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta
osaa valmistella vakuuttavan, jäsennellyn kirjallisen esityksen tarvittavine materiaaleineen