Siirry suoraan sisältöön

Viestimällä tuloksiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ96-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 12.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marita Mäki

Vastuuhenkilö

Satu Kylmälä

Ryhmät

  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.

Sisältö (OJ)

MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Aika ja paikka

Lukuvuosi 2021 - 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan.

Arvioitavat tehtävät asteikolla 0 - 5 ovat pienoistutkielma (painoarvo 60 %) ja portfolion kirjallinen ja suullinen esittäminen (painoarvo 40 %). Opiskelijan tulee palauttaa muut opintojakson tehtävät aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, esitykset

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on vähän, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Vuorovaikutus ja esiintyminen: ryhmädynamiikan perusteet, oman viestijäkuvan hahmottaminen ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei palauta tehtäviä.
Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteitaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettvia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuuden ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.