Siirry suoraan sisältöön

Technical English for Professionals (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00EK80-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mirja Kolehmainen

Vastuuhenkilö

Mirja Kolehmainen

Ryhmät

  • 20I311
    Talonrakennustekniikka

Tavoitteet (OJ)

The aim is to further develop the written and spoken competence in English needed in the working life as an engineer.

The students have a good command of the special terms in their particular field and are able to read technical texts. They know the job application process in English. The students gain experience of negotiating in English. They know how to give an effective professional presentation and how to write reports.

Sisältö (OJ)

Terms needed in engineering. Meetings and negotiations. Presenting a technical process or product. CV, job application and job interview. Grammar and intercultural communication if necessary.

Esitietovaatimukset (OJ)

Working English for Engineers or equivalent

Lisätiedot (OJ)

The students have passed the course when they have been present to 80% of the classes, completed the agreed tasks and taken part in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

The student completes the tasks.
The student is able to
- enter unprepared into conversation on topics that are familiar, of personal interest or pertinent to everyday life (e.g. family, hobbies, work, travel and current events).
- briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
- write simple connected text on topics which are familiar or of personal interest. I can write personal letters describing experiences and impressions

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

The student is able to
- interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible.
- take an active part in discussion in familiar contexts
- present clear, detailed descriptions on a wide range of subjects.
- explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
- write clear, detailed text on a wide range of subjects as well as abstracts of material related to one's own field

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

The student:
- can express him/herself fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
- is able to use language flexibly and effectively for social and professional purposes
- is able to formulate ideas and opinions with precision and relate his/her contribution skillfully to those of other speakers.
- can present clear, detailed descriptions of complex subjects integrating sub-themes, developing particular points and rounding off with an appropriate conclusion
- can express him/herself in clear, well-structured text, expressing points of view at some length.
- can write about complex subjects in a letter, an essay or a report, underlining what I consider to be the salient issues
- can select a style appropriate to the reader in mind

Aika ja paikka

.
Zoom ja/tai TAMK, pääkampus
.
Oppitunnit pidetään kohderyhmän lukujärjestyksen mukaisesti kaksoistunteina, jotka alkavat varttia yli ensimmäisen kellonajan.
.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

.
Kirjallinen tentti: ___.11.2022 (vko 46) TAMKin tiloissa koronatilanteesta riippuen.
.
1. kirjallinen uusinta: hylätty arvosana/hyväksytyn arvosanan korotus _____.1.2023 (Ilmoittautuminen).
.
Uusintaan/korotukseen ilmoittautuminen opintojakson lopussa lähetettävän Moodle-uutisten viestin mukaisesti.
.
2. kirjallinen uusinta: vain 1. uusinnassa hylätty arvosana ____.2.2023.
.
Huom! Arvosanan korotusmahdollisuus on vain 1. uusintatentissä.
.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

.
Arvosanat ja pisterajat
.
5 37-40 pist.
4 33-36
3 26-32
2 20-25
1 12-19
0 alle 12
.
Maksimipistemäärä 40 pist. muodostuu seur.:
.
* Kirjallinen tentti, max 30 pistettä
* Ennen kirjallista koetta suoritetut, Moodlessa nimetyt harjoitukset: aktiviteettipisteet max 10 pist. (minimi 6 pist.)
* Opintojaksopalaute TAMKin järjestelmän kautta
.
Opintojaksolla on aktiivinen läsnäolovelvollisuus. Jos poissaoloja kertyy yli 4 pidetyistä oppitunneista (á 45 min) ennen kirjallista koetta, se voi laskea kurssin arvosanaa. Näihin 4 h:n poissaoloihin sisältyvät myös lyhytaikaiset sairaudet, pois lukien koronavirukseen liittyvät poissaolot.
.
Huomioi, että flunssaoireisena tai muutoin koronavirukselle mahdollisesti altistuneena tai sairastuneena et voi osallistua luokkatiloissa tapahtuviin tapaamisiin. Kirjaa itsellesi muistiin kaikki poissaolotunnit.
.
Poissaoloja ei voi korvata ylimääräisillä tehtävillä tms. Poissaolojen vuoksi on mahdollista, että opiskelijalla ei ole oikeutta osallistua kokeeseen eikä saada arvosanaa opintojaksosta.
.
Poissaoloja tai niiden syytä ei tarvitse erikseen ilmoittaa muulloin kuin silloin, kun olet poissa kokeesta. Kirjallisesta kokeesta poissaolijalla tulee olla pätevä syy, lähinnä sairaus ja siitä todistus.
.
Pakollisia osasuorituksia ovat aktiivinen tunneille osallistuminen ja kirjallinen koe. Aktiviteettipisteistä tulee suorittaa oppitunneilla väh. 6 (max 10) ennen kirjallista koetta.
.
Huomio, että aktiviteettipisteiden määrä (max 10 pistettä) vaikuttaa omalta osaltaan myös arvosanaan. Kaikki aktiviteettipisteet (ts. eräiden Moodlessa nimettyjen harjoitusten suorittamisesta opiskelijan saamat pisteet) kirjataan opiskelijan kokonaispistemäärään, jonka mukaan arvosana annetaan. Aktiviteettipistemäärää ei voi korottaa tuntien päätyttyä kirjallisen kokeen jälkeen. Ks. edeltä kokonaispistemäärän muodostumisesta ja arvosanojen pisterajoista.
.
Huom! Koemuoto (kirjallinen/suullinen pienryhmä) ei ole opiskelijan utsensä valittavissa.
.
Mikäli koronatilanne estää TAMKin luokkatilassa järjestettävän kirjallisen kokeen pitämisen, arvosteltava suullinen koe on ratkaiseva tekijä arvosanaa annettaessa. Aktiviteettipisteitä tulee olla suoritettuna em. mukaisesti myös tässä tilanteessa.
.
Vuorovaikutustaidot ja aktiivisuus tunneilla voivat vaikuttaa positiivisesti opintojakson arvosanaan.
.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

.
Lukujärjestyksen mukaan lähi- ja/tai etäopetus, esitelmä(t), opetuskeskustelu, yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset, esiintymisharjoitukset, vertaisoppiminen, kirjallinen koe TAMKin pääkampuksella (koronatilanteesta riippuen), itsenäinen ja ohjattu verkko-opiskelu.
.
Oppitunnit pidetään TAMKin pääkampuksen luokkatilassa tai etäopetuksena Zoomissa lukujärjestyksen mukaan. Seuraa TAMKin tiedotteita lähiopetuksesta ja tarkista lukujärjestyksestä ennen tunteja.
.

Oppimateriaalit

.
Perusoppimateriaalina
*******************************************************************
PROTOCALL TOOLKIT, Tillander-Sallila, Tammertekniikka
*******************************************************************
.
Tampereen ammattikorkeakoulu on hankkinut käyttöönsä
Promentor Web –kielikursseja.
Mm. Protocall Toolkit löytyy osoitteesta:
.
http://www.promentor.net/pmweb/login.html
.

Kirjautuessasi em. osoitteessa, jätä kohdat käyttäjätunnus- ja salasana tyhjiksi.
Valitse:
Promentor Web -kirjautuminen korkeakouluille, vetovalikosta Tampereen korkeakoulut/Tampere Universities
.
Huom!
.
Painetussa Toolkit-kirjassa olevat tehtävät poikkeavat Promentorin www-sivuilla olevista tehtävistä. Huomioi, että tunneilla ja kotitehtäviä varten tarvitset kirjan paperiversiossa olevia tehtäviä, jotka tarvittavilta osin ovat Moodlessa.
Oppikirjasta käsitellään vain opintojaksolle soveltuvia osioita. Huomioi, että eri vuosien painoksissa on eri sivunumeroita, samoin muutamia eri tehtäviä. Tekstit ovat Toolkitin online-versioissa ja opintojaksolla tarvittavat tehtävät Moodlessa, joten painettua kirjaa et välttämättä tarvitse.
.
PROTOCALL TOOLKIT
.
Unit 8 Meeting the Supplier
Dialogi + harj.
Agreeing and Disagreeing + harj.
.
Unit 9 All's Well That Ends Well
Dialogi + harj.
A Factory Tour
.
Unit 10 Wining and Dining
Dialogi + harj.
Eating Out
Cooking Terms
.
Extra Reading: Development of Industrial Robots
.
Huom!
.
Kertaa/lue itsenäisesti (opintojakson alussa ja kokeeseen)
Working English for Engineers -opintojaksosta esim.:
.
TOOLKIT (painettu kirja)
Unit 6
When Something is Wrong
Reporting Faults + harj.
.
Unit 7 Looking for the Problem
Dialogi + harj.
Product Description: Technical Info + harj.
Product Description: Marketing Info + harj.
.
Edellisten lisäksi oppimateriaalia ovat oppitunneilla esillä olleet muut asiat ja lisämateriaali sekä Moodlessa julkaistavat tekstit, tehtävät, sanat ja opiskelijoiden keräämä materiaali (esim. opintoalakohtaiset artikkeliprojektit) yms.
.
Huomioi, että Moodlessa annettujen tehtävien palautus- tai esitysajankohdat näkyvät ko. Moodle-osiosta tehtävän otsikkoriviltä (DL = deadline). Opiskelijan tulee kirjautua tälle Moodle-kurssille erillisellä Moodle-avaimella. Moodlen kirjautumisavain tiedotetaan kurssille hyväksytyille opiskelijoille opintojakson alussa.
.
Kaikki kurssimateriaali tulee opiskeltavaksi tenttiin, suuri osa itsenäisesti.
.
Itsenäistä englannin ja muiden kielten opiskelua varten on tarjolla Promentorin kieliohjelmia, jotka löytyvät samasta osoitteesta kuin Toolkitin online-versio:
.
http://www.promentor.net/pmweb/login.html
.
Kirjautuessasi em. osoitteessa, jätä kohdat käyttäjätunnus- ja salasana tyhjiksi.
Valitse:
Promentor Web -kirjautuminen korkeakouluille, vetovalikosta Tampereen korkeakoulut/Tampere Universities
.
Promentorin kieliohjelmista Active Intermediate/Expert sisältävät kielioppia ja kieliopin harjoituksia. Opintojen lopputyön englanninkielisen abstraktin kirjoittamista varten kertaa itsenäisesti esim. passiivi ja verbien aikamuodot sekä artikkelien (a, an, the) käyttö.
.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

.
Oppitunnit: pääsääntöisesti 2 oppituntia (= kaksoistunti)/vko kirjalliseen kokeeseen saakka.
.
Itsenäinen työskentely: Europass CV, suullisten harjoitusesitysten valmistelu, kokeeseen valmistautuminen yms.
.
yht. 3 x 27 h (3 op).
.

Sisällön jaksotus

.
Suuren kurssi- ja opiskelijoiden kokonaismäärän vuoksi opintojaksolle hyväksytään vain kohderyhmän opiskelijoita sekä sellaisia aiempien vastaavien vuosikurssien opiskelijoita, joilta opintojakso on jäänyt suorittamatta.
.
Oppitunnit ovat kaksoistunteja ja alkavat lukujärjestyksen mukaan varttia yli mainitun kellonajan, ellei toisin ole sovittu tai ilmoitettu. Mahdollisista poikkeuksista pyrin tekemään muutosmerkinnän lukujärjestykseen ja tiedottamaan Moodle-uutisissa.
.
Verkossa pidettävät tunnit ovat ns. live-tunteja. Niitä ei voi nauhoittaa eikä niitä julkaista nauhoitteina.
.
Seuraavien kertojen tehtävät ilmoitetaan tuntien lopussa. Tunneilla on aktiivinen läsnäolovelvollisuus. Jos kuitenkin olet poissa, niin opiskelijan velvollisuus on kysyä tämän toteutuksen muilta opiskelijoilta tehtävistä yms. tuntien jälkeen. Kirjaa itsellesi muistiin kaikki poissaolotunnit.
.
Tähän toteutussuunnitelmaan tulevat tarkennusmuutokset päivitetään TUNI Peppiin ja ne näkyvät opiskelijalle Pakissa. Kirjallisen kokeen ajankohta varmistetaan toteutukselle hyväksytyille, tunneille osallistuville opiskelijoille lokakuussa.
.
Seuraa TAMKin Intra-tiedotteita, jotka koskevat mm. koronapandemiaa ja sen vaikutuksia ja mahdollisia rajoituksia opiskeluusi.
.
Huom! Mikäli koronatilanne estää TAMKin tiloissa järjestettävän kirjallisen kokeen pitämisen, kirjallisen kokeen sijaan pidetään arvosteltava suullinen koe pienryhmissä. Opiskelija ei kuitenkaan voi valita kirjallisen ja suullisen pienryhmäkokeen välillä. Aktiviteettipisteitä tulee olla suoritettuna em. mukaisesti molemmissa tilanteessa.
.
Oppimateriaali on pääosin kaksikielistä ja opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyvä suomen kielen taito.
Materials, exams and teaching will be bilingual, so good language skills in Finnish are needed on this course.
.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

.
Vastaava opintojakso toisessa amk:ssa tai teknillisessä korkeakoulussa.
.
Suuren opiskelijoiden kokonaismäärän vuoksi opintojaksoille hyväksytään vain kohderyhmän opiskelijoita ja niitä opiskelijoita, joita edellisten kertojen vastaava opintojakso on jäänyt suorittamatta.
.
Lehtori Kirsi Saariselta voit tiedustella mahdollisuutta suorittaa opintojakso korvaavalla opintojaksolla A Fast Track to Professional English. Tälle online-opintojaksolle on erillinen haku. Lisätietoja antaa Kirsi Saarinen (kirsi.saarinen@tuni.fi).
.
Näyttökoemahdollisuutta aiemmin hankitun osaamisen perusteella voit tiedustella lehtori Petri Tuohimäeltä (petri.tuohimaki@tuni.fi).
.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

.
Seuraa TAMKin kv-toimiston tiedotteita, jotka koskevat mm. opiskelu- ja harjoittelumahdollisuuksia ulkomailla.
.

Lisätietoja opiskelijoille

.
Seuraa TAMKin Intra-tiedotteita, jotka koskevat mm. koronapandemiaa ja sen vaikutuksia ja mahdollisia rajoituksia opiskeluusi.
.
Huom! Mikäli koronatilanne estää TAMKin tiloissa järjestettävän kirjallisen kokeen pitämisen, kirjallisen kokeen sijaan pidetään arvosteltava suullinen koe pienryhmissä. Opiskelija ei kuitenkaan voi valita kirjallisen ja suullisen pienryhmäkokeen välillä. Aktiviteettipisteitä (ts. Moodlessa määriteltyjä tiettyjä harjoituksia) tulee olla suoritettuna em. mukaisesti molemmissa tilanteessa.
.
Oppimateriaali on pääosin kaksikielistä ja opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyvä suomen kielen taito.
Materials, exams and teaching will be bilingual, so good language skills in Finnish are needed on this course.
.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan kokonaispistemäärä on alle tyydyttävän arvosanan minimipistemäärän tai häneltä puuttuu vaadittava osasuoritus.
.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan opintojaksolta saama kokonaispistemäärä on toteutussuunnitelman arviointiasteikon pistemäärien mukainen. Tämän lisäksi opiskelijaan pätevät ao. kuvaukset:
.
Opiskelija
- Tuntee jonkin verran oman tekniikan alan käsitteistöä
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös opintoalansa yrityksiin liittyen
- Selviytyy työhaastattelutilanteesta, jos saa tukea haastattelijalta
- Osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita ammattiin liittyviä tekstejä, kuten käyttöohjeita ja manuaaleja, kun saa valmistella niitä riittävän kauan ja apua käyttäen
- Ymmärtää ammattialaansa liittyviä ja opintojakson tekstejä, jos voi käyttää apuvälineitä, esim. sanakirjoja
.
Kaikkien alojen yhteiset arviointikriteerit:
Opiskelija
- Selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- Ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- Ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- Kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- Käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- Käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- Löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- Kokonaispistemäärä on taulukon mukainen
.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan opintojaksolta saama kokonaispistemäärä on toteutussuunnitelman arviointiasteikon pistemäärien mukainen. Tämän lisäksi opiskelijaan pätevät ao. kuvaukset:
.
Opiskelija
- Hallitsee oman tekniikan alan käsitteistöä
- Keskustelee sujuvasti sekä yleisistä että opintoalaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
- Osaa viestiä työhaastattelutilanteessa melko sujuvasti
- Osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita ammattiin liittyviä tekstejä, kuten käyttöohjeita ja manuaaleja
- Ymmärtää vaativia ammattialan tekstejä
.
Kaikkien alojen yhteiset arviointikriteerit:
Opiskelija
- Keskustelee melko sujuvasti
- Ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksella puhuvia ihmisiä
- Ääntää melko luontevasti ja selkeästi, kun aihe on tuttu
- Kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- Käyttää kielioppirakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- Ymmärtää ja käyttää melko täsmällisesti sanastoa
- Ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- Kokonaispistemäärä on taulukon mukainen
.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan opintojaksolta saama kokonaispistemäärä on toteutussuunnitelman arviointiasteikon pistemäärien mukainen. Opiskelijaan pätevät ao. kuvaukset:
.
Opiskelija
- Hallitsee monipuolisesti ja virheettömästi oman tekniikan alan käsitteistöä
- Keskustelee erittäin sujuvasti sekä yleisistä että opintoalaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
- Osaa viestiä työhaastattelutilanteessa luonnollisesti ja vakuuttavasti
- Osaa kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä, kielellisesti virheettömiä muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita ammattiin liittyviä tekstejä, kuten käyttöohjeita ja manuaaleja
- Ymmärtää vaativia ammattialan tekstejä kiitettävästi
.
Kaikkien alojen yhteiset arviointikriteerit:
Opiskelija
- Keskustelee sujuvasti
- Ymmärtää vaivattomasti myös eri korostuksella puhuvia ihmisiä
- Ääntää luontevasti ja selkeästi
- Kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti
- Käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- Ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti sanastoa
- Ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativistakin teksteistä
- Kokonaispistemäärä on taulukon mukainen
.