Siirry suoraan sisältöön

Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig (3 op)

Toteutuksen tunnus: 3B00DW89-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in International Business

Opettaja

  • Sari Hanska

Vastuuhenkilö

Sari Hanska

Ryhmät

  • 21ENTRE
    Entrepreneurship and Team Leadership, syksy 2021
  • 21IB
    International Business, syksy 2021, kaikki

Tavoitteet (OJ)

Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.

Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).

Aika ja paikka

1. periodi: 2.9. - 14.10.2022 luokka B4-22 pe klo 11.15 - 13.45
2. periodi: 28.10. - 16.12.2022 luokka B4-22 pe klo 11.15 - 13.45

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti 1: pe 14.10.2022 luokka B4-22
Kirjallinen tentti 2: viikot 49 - 50 Examissa
Palautettavat ja arvioitavat harjoitukset: palautus 1 su 2.10.2022 mennessä ja palautus 2 ke 14.12.2022 mennessä
Tenttien uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (40 % + 40 % arvosanasta) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia (20 % arvosanasta).
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Läsnäolo 75 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti.

Oppimateriaalit

Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita). HUOM! 4. uudistettu painos 2022 ja opettajan materiaali Moodlessa.

Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2022.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa
- tulkita ja laatia tavallisia liike-elämän asiakirjoja (mm. tarjous)
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin kirjallisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- tulkita ja laatia liike-elämän asiakirjoja kohderyhmälle sopivalla tavalla
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja