Liikeviestintä (2 op)
Toteutuksen tunnus: 3B00DW81-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 16.10.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.
Kurssin suoritettuaan, opiskelija:
Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Aika ja paikka
1. periodi, aloitus 1.9. klo 9-11 luokassa B4-22.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Opettaja jakaa opintomateriaalin opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 2 opintopistettä, joka vaatii opiskelijan itsenäistä työskentelyä 54 tuntia.