Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: T300DI53-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 08.04.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
Vastuuhenkilö
Lotta Markkula
Ryhmät
-
21RTARakennustekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• toimii viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
• puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.
Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.
Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.
Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.
Aika ja paikka
Toteutus aloitetaan etäopetuksena. Tilanteen salliessa järjestetään lähiopetuskertoja.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
sovitut puhe-esitykset
palautettavat muut tehtävät
jatkuva näyttö
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
kirjoitustehtävät
puheharjoitukset
yksilö-, ryhmä- ja paritehtävät
Oppimateriaalit
Materiaali on pääasiassa Moodlessa.
Tekniikan viestintä -kirja
muu mainittava tai jaettava materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta on noin 2 tuntia viikossa, arvioitavien esitysten aikana ryhmä saatetaan jakaa pienempiin ryhmiin.
Kirjoitus-, valmistelu- ja suunnittelutehtävät itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Lähiopetusta on noin 2 tuntia/opiskelija/viikko.
Kurssin aikataulu, jaksotus ja arviointiperusteet esitellään, ja tarvittaessa muokataan, toteutuksen ensimmäisellä opetuskerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Poissaoloja tunneilta enemmän kuin 20 % ja/tai tekemättömiä töitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.
Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.
Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.
Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.