Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7L00EL00-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Nina Kilkku
Vastuuhenkilö
Nina Kilkku
Opintojakso
7L00EL00

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida mielenterveyden edistämiseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä näkökulmia, erityiskysymyksiä ja hyviä käytäntöjä
- osaa analysoida palvelujärjestelmän toimintaa, kehittämishaasteita ja tulevaisuuden näkymiä mielenterveyden edistämisen näkökulmasta
- osaa kriittisesti tarkastella ja kehittää osallisuuden toteutumista yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa soveltaa mielenterveyden edistämiseen liittyvää tutkittua, monitieteistä tietoa kehittämistoiminnassa
- osaa ottaa käyttöön mielenterveyttä edistäviä menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan ja kriittisesti arvioida menetelmien vaikuttavuutta

Sisältö (Opintojakso)

- mielenterveyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso)
- preventio ja promootio, tutkittuun tietoon perustuvat mielenterveyden edistämisen menetelmät
- mielenterveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset ja stigma
- osallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen
- recovery-ajattelu
- varhainen vuorovaikutus ja traumaorientaatio
- digitaaliset menetelmät mielenterveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Aika ja paikka

Opintojakson intensiivipäivät 24.-25.11.2022 Jyväskylässä

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Luvut 17, 18 ja 23.

Doyle, L., Ellilä, H., Jormfedlt, H., Lahti, M., Higgins, A., Keogh, B., Meade, O, Sitvast, J., Skärsäter, I. Stickley, T. & Kilkku, N. (2017). Preparing master-level mental health nurses to work within a wellness paradigm: Findings from the eMenthe project. International Journal of Mental Health Nursing 27(2), 823-832. doi: 10.1111/inm.12370

Tamminen, N., Solin, P., Kannas, L., Linturi, H., Stengård, E. & Kettunen, T. (2018). Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study. The Journal of Mental Health Training, Education and Practice 13(6), 297-306. https://doi.org/10.1108/JMHTEP-01-2018-0003

Sekä muu ajankohtainen materiaali

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä

Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutuksesta vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Siirry alkuun