Developing Expertise in the Mental Health and Substance Abuse Care (5 cr)
Code: 7L00EK99-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2022 - 31.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 07.01.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- MD in Clinical Expertise and Development
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
Objectives (course unit)
The student
- is able to critically evaluate and develop their identity as experts in the field of mental health and substance abuse care;
- is able to critically evaluate and develop his/her own work and the functions of the work communities in his/her own expertice area;
- is able to analyze extensively and profoundly the development of the mental health and substance abuse service system;
- is able to critically and extensively analyze development needs in his/her own field of practice and is able to lead development processes in an ethical and cost-effective way.
Content (course unit)
- developing the indentity as an expert : development of the critical thinking and ethical reflection, reinforcement of reflective manner of working, importance of a clinical supervision
- developing work and function: leading the change, evidence-based interventions (e.g. Safewards), quality, cost-effectiveness, chancing service system
- leading the development processes in a high quality and ethical manner
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Location and time
Intensiivipäivät Porissa 29.-30-9-2022.
Evaluation methods and criteria
Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.
Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.
Assessment scale
0-5
Learning materials
Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.
Sekä muu ajankohtainen materiaali.
Content scheduling
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä
Further information
Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.