Skip to main content

Developing Expertise in the Mental Health and Substance Abuse Care (5 cr)

Code: 7L00EK99-3004

General information


Enrolment period
02.07.2022 - 31.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 07.01.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
MD in Clinical Expertise and Development
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
Teachers
Nina Kilkku
Person in charge
Nina Kilkku
Course
7L00EK99

Objectives (course unit)

The student
- is able to critically evaluate and develop their identity as experts in the field of mental health and substance abuse care;
- is able to critically evaluate and develop his/her own work and the functions of the work communities in his/her own expertice area;
- is able to analyze extensively and profoundly the development of the mental health and substance abuse service system;
- is able to critically and extensively analyze development needs in his/her own field of practice and is able to lead development processes in an ethical and cost-effective way.

Content (course unit)

- developing the indentity as an expert : development of the critical thinking and ethical reflection, reinforcement of reflective manner of working, importance of a clinical supervision
- developing work and function: leading the change, evidence-based interventions (e.g. Safewards), quality, cost-effectiveness, chancing service system
- leading the development processes in a high quality and ethical manner

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.

Location and time

Intensiivipäivät Porissa 29.-30-9-2022.

Evaluation methods and criteria

Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.

Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.

Assessment scale

0-5

Learning materials

Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.

Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7

Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.

Sekä muu ajankohtainen materiaali.

Content scheduling

Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä

Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä

Further information

Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä

-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa

-Ei osallistu opintojaksolle

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.

-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.

-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.

-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta

-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.

-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta

-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Go back to top of page