Maarakennustekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: T300DI58-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 11.08.2022
Ajoitus
11.08.2022 - 09.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Petri Lyly
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Ryhmät
-
21AI351Rakennustekniikka, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tunnistaa maarakentamisessa käytettävät materiaalit ja osaa selittää niiden käyttökelpoisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa luetella maa- ja kiviainesmateriaalien jalostamiseen käytettäviä tekniikoita sekä yleisimpien uusiomateriaalien keskeisimmät erityispiirteet maarakentamisen kannalta. Opiskelija osaa valita maarakennustöihin soveltuvan kaluston ja työskentelytekniikan vaihtoehtoisten ratkaisujen vertailuja varten. Opiskelija osaa selittää maarakenteisiin liittyvät tilavuuskäsitteet ja massakertoimet sekä osaa soveltaa niitä yksinkertaisen massansiirtosuunnitelman laadinnassa. Opiskelija osaa kuvata tavanomaiseen maarakennustyöhön sisältyvät työvaiheet. Opiskelija osaa määritellä tavanomaisten maarakenteiden laatuvaatimukset ja valita tarkoituksenmukaiset menetelmät laadun todentamiseen. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida maarakennustöiden toteutukseen liittyviä työturvallisuusriskejä ja ympäristövaikutuksia. Opiskelija osaa kuvata tietomallinnuksen hyödyntämistapoja maarakennustöiden toteutuksessa.
Sisältö (OJ)
Maarakentamisessa käytettävät materiaalit ja niiden maarakennustekniset ominaisuudet. maarakennusmateriaalien tuotanto- ja jalostustekniikat. Maarakennuskalustojen ominaisuudet ja työskentelytekniikat. Maarakenteisiin liittyvät tilavuuskäsitteet ja massakertoimet. Maarakennustyön työvaiheet ja laadunvalvontamenetelmät. Maarakennustöiden turvallisuus ja ympäristövaikutukset. Tietomallinnuksen sovellutukset maarakentamisessa.
Esitietovaatimukset (OJ)
Geotekniikan perusteet (GEO1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Syksy 2022
Luennot lukujärjestyksen mukaan.
Excursiot sovitaan tilanteen mukaan ja niiden kesto vaihtelee.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta. Tästä sovitaan ensimmäisillä luennoilla.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus ja/tai Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, valmistautumisesta kokeeseen sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
5 op x 27 t/op = 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
Opintojakson aihepiirit:
1) Johdatus maarakennustekniikkaan
2) Maarakennusominaisuudet
3) Maarakennusmateriaalit
4) Maarakenteiden suunnittelu
5) Maarakennuskoneet ja kuljetuskalusto
6) Maarakentamisen työvaiheet ja niiden suunnittelu
7) Työturvallisuus, työnaikaiset liikenteenohjausjärjestelyt
8) Kokeet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin aikana pyritään järjestämään excursioita maarakennuskohteeseen sekä muille alan toimijoille.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
- Opiskelija tuntee maa-ainesten maanrakennusominaisuudet ja osaa käyttää tilavuuskäsitteitä massakertoimineen
- Opiskelija hallitsee maarakenteiden kantavuus- ja routamitoituksen perusteet
- Opiskelija tietää maarakennustöiden työnsuunnittelun periaatteet
- Opiskelija tuntee tärkeimmät maarakennuskoneet
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Opetus alkaa 11.8.2022
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalta puuttuu liikaa hyväksyttyjä osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.
(Opiskelija ei kokeen tuloksen perusteella tunne riittävästi maa-ainesten maarakennusominaisuuksia, maarakentamisen keskeisiä käsitteitä ja mitoitusmenetelmiä eikä työnsuunnittelun periaatteita).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.
(Opiskelija osaa nimetä maarakentamisessa vaikuttavia ja huomioon otettavia tekijöitä sekä tunnistaa peruskäsitteistön. Hän osaa käyttää maarakenteiden mitoitusmenetelmiä ohjattuna.)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten ratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.
(Tyydyttävä-kohdassa esitettyjen vaatimusten ja tietämisen lisäksi opiskelija toimii aktiivisesti, osaa soveltaa oppimaansa, osaa perustella valintojaan ja suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti sekä ottaa vastuuta myös ryhmän suoriutumisesta.)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten ratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten menetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.
(Hyvä-kohdassa esitettyjen vaatimusten ja tietämisen lisäksi opiskelija osoittaa erityistä kiinnostusta aihepiiriä kohtaan. Hän ymmärtää aihepiiriä laaja-alaisesti ja osaa etsiä analyyttisesti vaihtoehtoisia ratkaisutapoja perustellen valintojaan. Opiskelija ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.)