English for Engineers (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00ER70-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 18.02.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 29.04.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
20ARMRakennusalan työnjohto 2020, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe: 21.4. 2022
Mikäli kurssi toteutetaan etäopetuksena, koe on suullinen. Jos jälkimmäinen periodi toteutetaan lähiopetuksena, koe saattaa olla kokonaan tai osittain kirjallinen. Tilanne päivitetään, kun pandemiatilanne selkiytyy.
Uusintakokeet:
1. uusinta: (hylätyt suoritukset)
2. uusinta: (hylätyt suoritukset ja korotukset)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
1 - Suullinen ja/tai kirjallinen koe
2 - Kotitehtävät: Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan väliviikoilla Moodlessa, jonne tehtävät myös palautetaan deadlineen mennessä. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin. Deadlinen jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset (KEY). Opiskelijan tulee itse tarkastaa tehtävät ja kysyä epäselvyyksistä tunnilla. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtäviä tulee olla tehtynä 80% annetuista harjoituksista. Jos kotitehtäviä palauttaa vähemmän kuin 80%, se laskee kurssin arvosanaa tai estää läpipääsyn kurssista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus ja/tai verkko-opetus Zoomissa, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, pienet esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suullinen ja/tai kirjallinen tentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu lähi- ja etäopetuksen osalta, kun pandemiatilanne selkiytyy. Kurssi aloitetaan etäopetuksena helmikuun loppuun asti, minkä jälkeen tilanne päivitetään.
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa. Opiskelumateriaali jaetaan tunnilla tai Moodlen kautta. Opiskelijoita saatetaan pyytää joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-lähiopetus TAMKilla ja/tai etäopetus Zoomissa
-väliviikoilla itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta
-tenttiin ja valmistautuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyseessä on vapaavalintainen kurssi, jolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Vapaavalintaisia kursseja ei voi AHOToida. Huom! Aiemmin suoritettuja englanninopintoja voi kuitenkin sisällyttää vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin kyseessä ei ole hyväksiluku vaan aiempien opintojen sisällyttäminen nykyisiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä yleisiin ja ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennustekniikan sanavarastoa
-kerrata peruskieliopin rakenteita
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Ei selviydy keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
-ei saa tentistä hyväksyttyä arvosanaa.
-tekee kotitehtävistä vähemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.