Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00DX46-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

19.01.2022 - 20.04.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Terhi Tapaninen

Vastuuhenkilö

Terhi Tapaninen

Ryhmät

  • 22I231A
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.

Sisältö (OJ)

puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)

Esitietovaatimukset (OJ)

Ei ole

Lisätiedot (OJ)

Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson lopuksi opiskelijat pitävät laajemman suullisen esityksen, kirjallista tenttiä ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on jatkuvaa ja perustuu sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin että yleiseen aktiivisuuteen ja osallistumiseen tuntityöskentelyssä. Arviointi on sekä kirjallista että suullista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan mahdollisuuksien mukaan lähiopetuksena. Tunnit sisältävät opettajan luentoja, mutta myös opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua ja aihepiireihin tutustumista edellytetään. Lisäksi opiskelijat hankkivat tietoa ja valmistelevat tehtäviä itsenäisesti etätuntien ulkopuolella. Opetuksessa ja ohjauksessa opiskelijoita osallistetaan aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja keskusteluihin sekä ryhmäytetään eri menetelmin ja toiminnallisten harjoitusten avulla.

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat luentomateriaalit (diaesitykset, videot yms.), Tekniikan viestintä -teos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etäopetuskertojen lisäksi (n.12 tapaamista, 1 h 30 min. kerrallaan) opiskelija tekee itsenäisesti ja parin kanssa/pienryhmissä kirjallisia ja suullisia tehtäviä ja valmistelee suullisen esityksen esitettäväksi opintojakson lopuksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole pitänyt suullista esitystä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 %, ei ole tehnyt kotitehtäviä tai osallistunut tuntitehtäviin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin tehtäviä tai pitänyt suullista esitystä. Opiskelija ei ole osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija ei ole kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kieltä: tekstissä on paljon kielivirheitä tai tekstin rakennetta ja sisältöä on hankala hahmottaa. Teksti ei ole rakenteeltaan johdonmukaista eikä etene loogisesti. Suulliset esitykset ovat epäselviä, vaikeasti seurattavia tai havainnollistamiskeinoja ei ole käytetty.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kielen. Kielivirheitä on melko vähän ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa suomen kielen erinomaisesti. Kielivirheitä on melko vähän tai ei ollenkaan ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.