Siirry suoraan sisältöön

Supervised Clinical Training 2 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP88-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2022 - 31.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettajat
Johanna Kangaspunta
Linah Oule
Nancy Kamau
Vastuuhenkilö
Johanna Kangaspunta
Opintojakso
7Q00FP88

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kohdata potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaan ja työyhteisön jäsenten kanssa
- arvostaa potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa pitkäaikaishoidossa olevan potilaan hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot ja osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista, näyttöön perustuvaa hoitotyötä
- osaa ohjatusti vastata oman potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden sosiaali -ja terveysalan ammattilaisten kanssa
- osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti potilaan hoitoprosessin ja käyttää kirjaamisessa hoitotyön prosessia
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa auttaa potilasta päivittäisissä toiminnoissa; osaa huolehtia potilaan puhtaudesta, ihon eheydestä, erityksestä, ravitsemuksesta, liikkumisesta ja psykososiaalisesta hyvinvoinnista asiakaslähtöisesti ja kuntouttavan työotteen mukaisesti
- harjaantuu potilaan voinnin, verenkierron, hengityksen, kivun, ihon kunnon, ravitsemuksen ja erittämisen tarkkailussa ja niihin liittyvissä hoitotyön toiminnoissa ja päätöksenteossa.
- harjaantuu potilaan ohjauksessa
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa ja harjaantuu ergonomisessa työskentelyssä
- saa valmiuksia kohdata ja hoitaa potilasta elämän loppuvaiheessa ja kuoleman kohdatessa
- hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti; toteuttaa käsihygieniaa aseptisesti oikein, hallitsee suojainten oikean käytön ja toimii aseptisen työjärjestyksen mukaisesti.
- osaa toteuttaa ohjattuna potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ja oikein
- osaa raportoida toteuttamaansa hoitotyötä kirjallisesti ja suullisesti
- tunnistaa oman ja toisten terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten vastuut sekä työnjaon merkityksen asiakkaan kokonaishoidon toteuttamisessa; osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvaan liittyvät tehtävät hoitoyksikössä
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta sekä noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Sisältö (Opintojakso)

- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu
- oman potilaan hoitosuunnitelman tekeminen
- oppimiskontekstina on pitkäaikaishoidon yksiköt perusterveydenhuollossa

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Osallistunut ensimmäisen lukukauden opinnoista vähintään kliinisen hoitotyön perusta -opintojaksoon, infektioiden ehkäisy- opintojaksoon, Lääkehoito ja lääkelaskut-opintojaksoon sekä ohjattu harjoittelu 1.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:

Opiskelija

- osaa kohdata potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaan ja työyhteisön jäsenten kanssa

- arvostaa potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa pitkäaikaishoidossa olevan potilaan hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot ja osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista, näyttöön perustuvaa hoitotyötä

- osaa ohjatusti vastata oman potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden sosiaali -ja terveysalan ammattilaisten kanssa

- osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti potilaan hoitoprosessin ja käyttää kirjaamisessa hoitotyön prosessia

- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta

- osaa auttaa potilasta päivittäisissä toiminnoissa; osaa huolehtia potilaan puhtaudesta, ihon eheydestä, erityksestä, ravitsemuksesta, liikkumisesta ja psykososiaalisesta hyvinvoinnista asiakaslähtöisesti ja kuntouttavan työotteen mukaisesti

- harjaantuu potilaan voinnin, verenkierron, hengityksen, kivun, ihon kunnon, ravitsemuksen ja erittämisen tarkkailussa ja niihin liittyvissä hoitotyön toiminnoissa ja päätöksenteossa.

- harjaantuu potilaan ohjauksessa

- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa ja harjaantuu ergonomisessa työskentelyssä

- saa valmiuksia kohdata ja hoitaa potilasta elämän loppuvaiheessa ja kuoleman kohdatessa

- hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti; toteuttaa käsihygieniaa aseptisesti oikein, hallitsee suojainten oikean käytön ja toimii aseptisen työjärjestyksen mukaisesti.

- osaa toteuttaa ohjattuna potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ja oikein

- osaa raportoida toteuttamaansa hoitotyötä kirjallisesti ja suullisesti

- tunnistaa oman ja toisten terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten vastuut sekä työnjaon merkityksen asiakkaan kokonaishoidon toteuttamisessa; osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvaan liittyvät tehtävät hoitoyksikössä

- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä tunnistaen osaamisensa rajat

-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta sekä noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty

- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita, läheisiä tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaan kanssaan

- hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin

- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi on puutteellista

- omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaistilanne

- ei suoriudu potilaan päivittäisissä toiminnoissa auttamisesta eikä potilaan peruselintoimintojen ja voinnin tarkkailusta

- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää

- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia

- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan

- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden

- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)

- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The Supervised clinical training will be accepted by both placement mentors and supervising teacher.

Pass/ fail according to criteria
Written assignment during practice
Medication passport

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientation session - Mandatory Participation

4 weeks in clinical practice in health care unit placement including discussion on objectives, mid-term and final evaluation discussions

Reflection Session - Mandatory Participation

Oppimateriaalit

Materials used in theoretical studies

Materials found in clinical placement

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hours according to study credits are 4 weeks = 6 study credits = 162 hrs total includes

Mandatory orientation, reflection and written tasks/ assignment

Working hours in clinical environment in 4 weeks =153 hrs = 38 hrs 15 minutes per week approx

If the following holidays occur during Monday- Friday while in practise, working hours for that week are 7 and half hours less. Good Friday, Easter Friday, 1st of May, Ascension day, Midsummer day, December 6th- Independece day in Finland, Christmas day, Boxing day, New year day

Lisätietoja opiskelijoille

Holistic care 4 weeks

Setting goals for clinical training:
-Write general placement objectives and evaluation criteria
-Write individual learning objectives for all 13 competence areas. Individual objectives should be related to your current practice area.

-Share objectives and time sheet with mentor and supervising teacher within the first five days of clinical training.

Book time for evaluation meetings per instructions

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pass
The student
- knows the basic knowledge of nursing, recognizes the lack of knowledge in him/herself and actively seeks for information
- knows the patient's care path
- possesses the essential clinical skills of nursing
- masters the principles of infection control and working aseptically
- is able to safely implement the patient's drug and fluid therapy
- is able to observe the patient's basic vital functions and is trained in the related decision-making
- meets the patient, family, and the members of work group in an appropriate and respectful manner and is able to interact with the patient and the work community members
- is able to plan, implement and evaluate client-oriented care of his/ her own patient
- makes an approved nursing care plan and a nursing summary for his/her own patient
- aims to take into account the aspects of health promotion in patient care
- participates in patient guidance
- promotes patient safety at all stages of the care process
- works responsibly, recognizing the limits of his/ her expertise
- follows the confidentiality and data protection guidelines
- follows in his / her actions the agreed rules of
the supervised practical training
- reflects and evaluates his/her own activities realistically and is able to give and receive feedback

Fail
There are obvious shortcomings in basic knowledge about nursing; searching for and utilising knowledge is incomplete, and even after a tutorial discussion there are misunderstandings in the theoretical knowledge
The student
- does not know the patient's care path
- does not demonstrate under supervision the essential clinical skills of patient care
- does not master the principles of infection control and aseptic procedures
- makes mistakes in the patient's medicine and fluid therapy despite being supervised; has not completed a medical treatment passport
- is not able to observe the patient's basic vital function and condition
- displays inadequate planning, implementation and evaluation of treatment
- the patient's nursing care plan and summary don’t show the patient's whole situation
- displays a lack of understanding of professional interface: treats patients, family, or members of the work group inappropriately or disrespectfully and is not able to interact with them
- does not show interest in patient guidance and withdraws from it
- violates confidentiality or patient privacy
- does not recognize the boundaries of his/her expertise, endangering patient safety
- fails to follow the agreed rules for supervised practice (e.g., takes no responsibility for his/her own learning; the goals are missing; does not
follow the working hours, does not report his/ her absences, and/or the total amount of required hours is not fulfilled)
- evaluates her/his own competence unrealistically and is unable to receive feedback

Siirry alkuun