Anatomia ja fysiologia 1 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK78-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 24.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 22.12.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
Vastuuhenkilö
Riika Riihelä
Ryhmät
-
22SH2DLSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2DL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
- osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan
Sisältö (OJ)
- kudokset
- veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta
- hengityselimistön rakenne ja toiminta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa kudostyypit, osaa nimetä ne ja tietää niiden merkityksen pääpiirteissään
- tietää ihmisen verenkierto- ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kudosten rakenteen ja merkityksen
- osaa ihmisen verenkierto- ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää kudosten rakenteen ja merkityksen laajasti koko elimistön toiminnan kannalta
- osaa ihmisen verenkierto- ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
- osaa soveltaa anatomian ja fysiologian tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä osaa yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Moodlessa viikolla 49 (ma-pe).
Uusinta 1: v. 2023 viikolla 2(ma-pe) (Moodle)
Uusinta 2: v. 2023 viikolla 5(ma-pe) (Moodle)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Moodlessa. Ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. Tämä myös e-kirjana Tuni-kirjastossa Ellibsin kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä. Tästä kokonaistuntimäärästä kontaktiopetuksen osuus on 12h.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.