Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FO46-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

15.09.2022 - 13.11.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anne Mäenpää

Vastuuhenkilö

Anne Mäenpää

Ryhmät

  • 22SH2DL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2DL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Sisältö (OJ)

- hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
- erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa, opiskelijoilla voi olla ammatillista vuorovaikutusta alaikäisen kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjatun harjoittelun 1 hyväksiluku osaamisella, 21OPS

Terveysalan hoitotyön ammattikorkeakoulututkintoa suorittava opiskelija (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, ensihoitaja) voi anoa hoitotyössä työsuhteessa saavutettua osaamista hyväksi luettavaksi (AHOT) opintoihin seuraavin edellytyksin.

Ohjattu harjoittelu 1 voidaan hyväksi lukea seuraavasti: opiskelijalla on opintojakson

Opiskelija on osoittanut osaamisensa harjoittelu 1 opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti läsnäolopakollisilla tunneilla ja opiskelija on osallistunut Houtun ja Vilkkaan tunneille, SOTE- alumnipäivään sekä Järjestöpäivään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tämä ohjattu harjoittelu 1 toteutus toteutuu osaamisen hyväksilukemisen periaattein. Se sisältää koululla tapahtuvia läsnäolopakollisia reflektiotapaamisia, joissa opiskelija osoittaa osaamisensa.

Toteutukselle voi osallistua vain jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja olet saavuttanut opintojakson tavoitteet.

Oppimateriaalit

Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.

Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.

Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice, 48:102887

Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol38 (3), p.149-151

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 5 op, 135 h.

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun teema ja punainen lanka on ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen osaaminen. Opintojakso toteutuu osaamisen hyväksiluvulla 1. lukukaudella tapahtuvin osaamisen näytöin.

Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja toteutukseen liittyvissä osaamisen näytöissä, luennoilla, SOTE- alumnitapahtumassa 4.10.2022 ja Järjestöpäivässä 7.11.2022.

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää oppilaitospastorin (Jussi Houttu) ja opintokuraattorin pitämät luennot (Anniina Vilkas), sekä muut opettajan osoittamat luennot.

Huom! Yksi työviikko vastaa yhtä opintopistettä, jolloin työtodistuksella hyväksi lukua haettaessa työviikkoja tulee olla vähintään yhtä monta kuin haettavassa opintojaksossa tai opintojakson osassa on opintopisteitä. Mikäli haet työtodistuksellasi useampaa hyväksilukua, tarkistathan, että työaikasi riittää kaikkien hakemiesi hyväksilukujen yhteisopintopistemäärään.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija

- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita


HYLÄTTY

-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita