Alalle orientoituminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK72-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2022 - 10.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 19.05.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Eironen
- Sanna Eironen
- Päivi Lukin
- Marita Mäki
- Sanna Paloposki
Vastuuhenkilö
Sanna Eironen
Ryhmät
-
22ASH1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Aika ja paikka
Tutortunnit pyritään pitämään lähiopetuksena, pandemiatilanne huomioiden. Luokkatilat löytyvät lukujärjestyksestä.
Toistaiseksi pandemiatilanteen vuoksi toteutus etänä. Linkit etäopetuksiin löytyvät lukkarista orientaatiokerralla 20.1.2022 ja jatkossa Alalle orientoituminen -Moodlealustalta. Päivitetty 20.1.2022/ S. Eironen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet.https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27 h = 81 h
- Orientaatioviikko
- Tutoropettajatunnit
- HOPS keskustelu 1 h
- Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta, mahdollisesti muuttuu etäopetukseksi, jos pandemiatilanne niin vaatii. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
- Kirjoitusviestintä. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
- Tiedonhaku 2 h. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
SISÄLTÖ
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
OSAT
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
Kirjoitusviestintä 1 op
Tiedonhaku (2h) 0 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
TARKENNETUT SISÄLLÖT
- Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
- Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
- Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
- Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
- Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
- Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
- Kirjaston käyttö ja hakukoneet, tietokannat (Päivi Lukin)
OPS21:ssä kaikki opiskelijaryhmät tekevät esseen Kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen ja genetiikan perusteet hoitotyössä -toteutukselle, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.
Toteutussuuunnitelma päivittyy toteutuksen orientaatioon asti. Muutokset mahdollisia!
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
HYLÄTTY
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa