Siirry suoraan sisältöön

Alalle orientoituminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FK72-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2022 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 19.05.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Eironen
  • Sanna Eironen
  • Päivi Lukin
  • Marita Mäki
  • Sanna Paloposki

Vastuuhenkilö

Sanna Eironen

Ryhmät

  • 22ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Aika ja paikka

Tutortunnit pyritään pitämään lähiopetuksena, pandemiatilanne huomioiden. Luokkatilat löytyvät lukujärjestyksestä.

Toistaiseksi pandemiatilanteen vuoksi toteutus etänä. Linkit etäopetuksiin löytyvät lukkarista orientaatiokerralla 20.1.2022 ja jatkossa Alalle orientoituminen -Moodlealustalta. Päivitetty 20.1.2022/ S. Eironen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Oppimateriaalit

Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma

Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/

Sairaanhoitajien eettiset ohjeet.https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/


Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf

Lait

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994

Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)



Valvira https://www.valvira.fi/


Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 3 x 27 h = 81 h

- Orientaatioviikko
- Tutoropettajatunnit
- HOPS keskustelu 1 h
- Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta, mahdollisesti muuttuu etäopetukseksi, jos pandemiatilanne niin vaatii. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
- Kirjoitusviestintä. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
- Tiedonhaku 2 h. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä

Sisällön jaksotus

SISÄLTÖ

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

OSAT

Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
Kirjoitusviestintä 1 op
Tiedonhaku (2h) 0 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

TARKENNETUT SISÄLLÖT

- Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
- Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
- Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
- Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
- Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
- Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
- Kirjaston käyttö ja hakukoneet, tietokannat (Päivi Lukin)

OPS21:ssä kaikki opiskelijaryhmät tekevät esseen Kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen ja genetiikan perusteet hoitotyössä -toteutukselle, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.


Toteutussuuunnitelma päivittyy toteutuksen orientaatioon asti. Muutokset mahdollisia!

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY

Opiskelija

- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

HYLÄTTY

Opiskelija

- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti

- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti

- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita

- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa