Anatomy and Physiology 2 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FP67-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 11.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 10.06.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Kaisa Rajakylä
Ryhmät
-
21NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
- osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
- osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
Sisältö (OJ)
- ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
- virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
- hermoston rakenne ja toiminta
- iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
- tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
- tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
- tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
- osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
- osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
- osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
- ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
- ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
- ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
- osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ANATOMY AND PHYSIOLOGY:
Exam open in moodle: 31.01.2022 - 6.2.2022
1.retake: 28.2. – 6.3.2022
2.retake: 21.3 – 27.3.2022
The student has two possibilities to retake the exam.
The student has a right to raise the grade one time in Exam (Terveysyksikön korotustenttipäivä) Exact weeks are found from Intra. Registration will be done to teacher at least two weeks before the exam period.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ANATOMY AND PHYSIOLOGY:
Evaluation of the students performance is done with written exam. Grades are 0-5, 0 meaning disqualification and 5 meaning excellent knowledge. Grade 1 requires 60% of the maximum points.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Classroom lectures (some of the lectures will be via Zoom), independent studying and working in small groups.
Oppimateriaalit
ANATOMY AND PHYSIOLOGY:
Text books:
Moore K.L., Dalley A.F., Agur A.M.R.:
Clinically Oriented Anatomy
Wolters Kluwer / Lippincott Williams et Wilkins
7th Edition, online access and free down load
--
Drake R.L., Vogl W., Mitchell A.W.M.:
Gray's Anatomy for Students
Elsevier
4th Edition, online access and free download
---
Tortora G.J., Derrickson B.H.
Principles of Anatomy and Physiology
John Wiley et Sons Inc
14th Edition
---
Thibodeau G.A., Patton K.T.
Structure et Function of the Body
Elsevier
15th Edition online access and free download
Visible body database
Material in Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 credits = 2 x 27h= 54h
12 h contact hours
42 h independent learnign
Sisällön jaksotus
ANATOMY AND PHYSIOLOGY
- digestive system and its function
- urinary tract system and its function
- nervous system and its function
- skin and its functions (independently)
Lisätietoja opiskelijoille
ANATOMY AND PHYSIOLOGY:
Content and content-specific goals:
-structure and function of the digestive system: The student knows the parts of the digestive system and their structure. The student can explain the breakdown, absorption, transport and storage of nutrients. The student knows the function of liver. The student understands, how the digestive system is regulated by the autonomic nervous system and hormones.
-structure and function of the urinary system, body fluid balance, acid-base balance: The student recognizes the parts of the urinary tract and knows their structure. The student is able to explain the function of the nephron and understands the significance of urinary excretion for fluid and electrolyte balance and pH.
-structure and function of the nervous system: the student knows the operation of the nerve cell. The student can explain what the central nervous system, peripheral nervous system and the autonomous nervous system are. The student understands the significance of the nervous system, knows the anatomy of the brain and understands how the cerebrospinal fluid is formed and circulated.
-The skin is studied independently. The student knows the structure and importance of the skin in thermoregulation and maintaining fluid balance, as well as for physical and immunological defense of the body and as a sensory organ. The student knows the role of the skin in secretion and in the synthesis of vitamin D.