Siirry suoraan sisältöön

Basics of Clinical Nursing (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FK85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2021 - 01.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2022 - 10.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettajat
Johanna Kangaspunta
Tarja Friman
Nancy Kamau
Laura Hilden
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Opintojakso
7Q00FK85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Hoitotyö 1

Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet, ja osaa auttaa ja ohjata ihmistä päivittäisissä toiminnoissa asiakaslähtöisesti
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää sekä osaa soveltaa niitä potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti, ja toimii yleistä siisteyttä ja järjestystä noudattaen harjoitustunneilla

Hoitotyö 2

Opiskelija
- osaa tarkkailla aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään ja hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan, tunnistaa niiden muutokset, sekä osaa käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS -menetelmällä ja tietää miten sitä käytetään arvioitaessa potilaan peruselintoimintoja
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
- toimii yleistä siisteyttä ja järjestystä noudattaen harjoitustunneilla

Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG

Opiskelija
- tietää tavallisimmat kliiniset laboratoriotutkimukset
- tietää kliinisen laboratoriotutkimusprosessin periaatteet ja vaiheet
- ymmärtää laboratoriotutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset laatutekijät ja niiden merkityksen omassa toiminnassaan
- tietää perusteet laskimoveri- ja ihopistonäytteenotosta sekä EKG-rekisteröinnistä -harjoittelee ohjatusti laskimoveri- ja ihopistonäytteenottoa sekä 12-kytkentäisen lepo-EKG:n rekisteröintiä laadukkaasti potilas- ja työturvallisuuden huomioiden

Sisältö (Opintojakso)

Hoitotyö 1, 4 op
- aseptinen työskentely hoitoympäristössä
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ihonhoito ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana ohjaamisen vastuu ja periaatteet
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä ja ihmisen avustaminen liikkumisessa ja levossa
- kuntouttava hoitotyön ohjauskäytännöt ja työtapa potilaan avustamisessa

Hoitotyö 2, 3 op
- verenkierron tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
- hengityksen tarkkailu, mittaaminen ja hoitotyön auttamismenetelmiä hengityksen helpottamiseksi
- lämpötasapainon tarkkailu ja hoitotyön auttamismenetelmät lämpötasapainon häiriötilanteissa
- ABCDE-menetelmä potilaan peruselintoimintojen arvioinnissa ja potilaan tilasta raportointi (esim. ISBAR, NEWS)
- kiputyypit ja hoitotyön auttamismenetelmät kivun hoidossa
- kaasulaskujen perusteet
- sanallinen ohjaus potilaiden ja moniammatillisen tiimin välillä
- hoitotyön tilanteissa ohjaaminen ohjausprosessin mukaisesti

Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG, 1op
- tärkeimmät kliiniset laboratoriotutkimukset
- laboratoriotutkimusprosessi
- tutkimusnimikkeet ja laboratorio-ohjekirjan käyttö
- preanalyyttiset laatutekijät
- potilaan ohjaus laboratoriotutkimuksiin
- laskimoveri- ja ihopistonäytteenotto
- 12-kytkentäinen lepo-EKG

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Hoitotyö 1

Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti

Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Hoitotyö 1

Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti

Hoitotyö 2

Opiskelija
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Hoitotyö1
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Hoitotyö 2
Opiskelija
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG

Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit

Opiskelija
- tietää perusteet keskeisistä laboratoriotutkimuksista ja preanalyyttisistä laatutekijöistä
- osaa etsiä tietoa laboratorio-ohjekirjoista
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin
- huomio toiminnassaan potilas- ja työturvallisuuden
- harjoittelee ohjatusti laskimo- ja ihopistonäytteenottoa
- osaa ottaa ohjatusti EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröinnin laatua

Aika ja paikka

Spring 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Nursing exam 1 weeks 6-7 in Exam- videocontrolled exam space


Retake week 11
Retake II week 14​

Nursing exam 2 weeks 11-13 in Exam- videocontrolled exam space
8.3.2022 extended with one week, until the end of week 13 so that all students would have had scheduled practical lessons
Retake I week 15
Retake II week 18

Retakes in Exam.

Clinical laboratory investigations and ECG exam

Clinical Laboratory Investigations and ECG
Exam week 14 - 16

1. Re-exam in week 18
2. Re-exam in week 21

Implementation increase test in spring week 21- all areas of the course covedred in increase test

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Nursing 1. Course-exam. Numeral valuation. 4 cr. Evaluation 0-5.
Nursing 2. Course-exam. Numeral valuation. 3 cr. Evaluation 0-5.
Practical lessons/ Skils tests 100% active attendance to all the skills stations in small groups. All prep tasks/assignments done before skills stations.
Practical lessons/ Skills test, ergonomics: 100% active attendance to all the skills stations in small groups. All prep tasks/assignments done before skills stations.
Clinical laboratory investigations and ECG. Course exam or learning assignment 1 cr, evaluation pass/fail.
ECG 100% attendance during small groups, evaluation pass/fail
VENEPUNCTURE AND SKIN PUNCTURE SAMPLING, 100% attendance during small groups, evaluation pass/fail

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Small group work, contact classes, distance teaching, training classes, flipped-learning, case-based collaborative learning, Moodle-courses, Moodle-working, simulation, group tasks, e-courses and e-tests.

Oppimateriaalit

Nursing 1:

Janice L. Hinkle, Kerry H. Cheever. Brunner & Suddarth's textbook of medical-surgical nursing.2018. 14th edition: Basic concepts in Nursing: Chapters Roles of the Nurse and Models of Nursing Care Delivery.;Critical Thinking,Ethical Decision making, and the Nursing Process: Chapter The Nursing Process;Health Education and Health Promotion: Chapters The Nursing Process in Patient Teaching and Health Promotion; From Chapter : Individual and Family considerations: Sub chapters: Loss and Grief, Death and Dying, and Chapter: Principles and practices of rehabilitation completely.

All the material provided by the teacher

Fundamentals of Medical-Surgical Nursing : A Systems Approach 2014.Brady, McCabe,& McCann.2014.Publisher John Wiley & Sons, Incorporated.e-book.Part 1: Common Principles Underlying Medical and Surgical Nursing Practice
Chapters:1,4, 7,

Yoost& Crawford (2015) Clinical Companion for Fundamentals of Nursing : Active Learning for Collaborative Practice. Chapters 24, 29, 35, 36, 37

Nutrition: Nordic Nutrition Recommendations 2012. pages: https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/nordic-nutrition-recommendations-2012.pdf pages 1-41.

Nursing 2:

Janice L. Hinkle, Kerry H. Cheever. Brunner & Suddarth's textbook of medical-surgical nursing. 2018. 14th edition: Concepts and Challenges in Patient Management: Pain management. Gas Exchange and Respiratory Function: Assessment of Respiratory Function, Respiratory Care Modalities: Noninvasive Respiratory Therapies. Cardiovascular and Circulatory Function: Assessment of Cardiovascular Function.

NICE guideline: Hypertension in Adults Diagnosis and Management(August 2019) Parts 1.1-1.3 and only Lifestyle interventions from 1.4

Anne-Marie Brady, Catherine McCabe, and Margaret McCann. 2013 "Fundamentals of Medical-Surgical Nursing : A Systems Approach" eBook by John Wiley & Sons, Incorporated
Chapter 1: Principles of Nursing Assessment.pp:35-45.

All the material provided by the teachers.



Clinical laboratory investigations and ECG:

Simundic, A-M et al. 2018. Joint EFLM-COLABIOCLI Recommendation for venous blood sampling. Clin Chem Lab Med 2018; 56(12): 2015–2038.

Basten, G. 2013. Blood Results in Clinical Practice: Chapter 1: Understanding blood tests

All the material provided by the teacher

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total 8 cr x 27 h = 216 hours of study

Nursing 1 and 2: 12 h theory, 8 x 4 h small group work and contact hours. 145 h independent study.

Clinical laboratory investigations and ECG: 8 h contact hours, 2 x 4 h small group work, other assignments. 11 h independent study.

Independent work during skills training is possible at school in self-practice class. The self-practice class can be booked through the Pakki space reservation. Instructions for the self-training class can be found in the self-training class.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Kansainvälisyys

None

Lisätietoja opiskelijoille

Training classes should include workwear and work shoes, as well as proper hygiene and appearance. Avoiding the use of strong fragrances.

The implementation plan can be updated before the orientation of the course.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Nursing 1
The Student
-Can define concepts of rehabilitative nursing and ergonomic way of working.
-Knows the basics of patient’s needs in the areas of rest, nutrition, excretion, hygiene, moving about and transferring, relationships and sexuality and can name the nursing methods meeting the needs.
-Knows the normal variation in the observed parameters.
-Knows the national nutrition recommendation’s fundamental principles and concepts.
-Recognizes the nutritional guidance needs of an adult patient.
Knows how to recognize the risk of malnutrition.
-Can list the principles of hospice care
-Participates in the small group's work and goal-oriented problem-solving process with the small group
-Know how to work according to aseptic principles

Nursing 2

The student
- Knows the basic requirements of human blood circulation, breathing, and heat regulation, and can identify nursing interventions in these areas
- Knows the normal values of the different monitoring areas
- Knows the types of pain and can identify nursing interventions to help in pain management
- Know the basic principles of face-to-face control situations
- Know how to work according to aseptic principles

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Nursing 1
The Student
-Knows the basics of patient’s needs in the areas of rest, nutrition, excretion, hygiene, moving about and transferring, relationships and sexuality and can name with rationales the nursing methods meeting the needs and can promote health within the domain.
-Can define concepts of rehabilitative nursing and ergonomic way of working and can implement those while assisting a patient.
-Knows the national nutrition recommendation’s fundamental principles and concepts.
-Recognises the nutritional guidance needs of an adult patient.
-Can implement nursing care of a patient with special nutritional needs (malnutrition).
-Can list the principles of hospice care
-Take responsibility for their own learning and working in a small group and commit to a goal-oriented problem-solving process with the small group
-Is able to work according to aseptic principles

Nursing 2

The student
- Knows how to monitor adult activity regarding the thermoregulatory, respiratory and circulatory systems, knows their normal functions and knows in detail how to perform nursing interventions for problems in the mentioned areas
- Knows how to monitor pain and is aware of different methods of pain management
- Trains in face-to-face control situations
- Is able to work according to aseptic principles

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Nursing 1
The Student
- Can combine theory base with nursing
- Can analyse, ponder and implement in professional context
- Is able to work using basic clinical nursing skills
- Is able to take into account and follow the basic principles of individually responsible nursing
-Takes active responsibility for their own learning and working in a small group and commits to a goal-oriented problem-solving process with the small group


Nursing 2
The student
- Analyses, explains in detail and combines knowledge regarding the thermoregulatory, respiratory and circulatory systems, knows their normal functions and knows in detail how to perform nursing interventions for problems in the mentioned areas, in various professional contexts
- Is able to work using basic clinical nursing skills
- Is able to take into account and follow the basic principles of individually responsible nursing
-Takes active responsibility for their own learning and working in a small group and commits to a goal-oriented problem-solving process with the small group


Clinical laboratory investigations and ECG

Evaluation criteria (pass)

The student
- knows the principles of the most common clinical laboratory investigations and preanalytical quality factors
- knows how to look up information using laboratory instruction manuals
- can guide patients to laboratory tests
- takes into account patient safety and occupational safety
- practises performing venepuncture and skin puncture blood sampling under supervision
- can record a 12-lead ECG under supervision and analyze the quality of the registration

Siirry alkuun