Kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja genetiikan perusteet hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK74-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.01.2022 - 13.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 05.06.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kirsi Mattila
- Anne Kivimäki
- Milla Salama
Vastuuhenkilö
Milla Salama
Ryhmät
-
22SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
- ymmärtää genetiikkaan liittyvän lainsäädännön ja eettisyyden periaatteet
Sisältö (OJ)
- terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
- yksilön omien valintojen tukeminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI)
- sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- genetiikan keskeiset käsitteet
- genetiikkaan liittyvä lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Genetiikan perusteet hoitotyössä
Hyväksytty
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteet
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen
Hylätty
Opiskelija
- ei ymmärrä, eikä osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteita
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkitystä
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu koululla lähiopetuksena.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö: tentti 6.5.2022 ryhmätenttinä, jos mahdollista.
Psykologia: tentti xx.xx.xxxx yksilö- tai ryhmätentti
Uusinnat tenttiterraariossa Examissa yksilötentteinä.
Korotustentti toisen uusinnan yhteydessä (vkolla 37). Muista ilmoittaa korottamisesta kolme viikkoa ennen korotuskoetta toteutuksen vastuuopettajalle.
Hoitotyön 1. uusintatentti viikolla 23
Hoitotyön 2. uusintatentti viikolla 37
Psykologian uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.
Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle kurssi sisältää Moodle-tentin. Tentin voi yrittää suorittaa kolme kertaa toteutuksen aikana, kun vaaditut tehtävät on tehty. Jos opiskelija ei pääse tenttiä läpi kolmella tenttiyrityksellä, tulee hänen ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suorittaa Moodle-kurssi kokonaisuudessaan uudestaan.
Koko toteutuksen korotuskoe viikolla 37. Ilmoita korottamisesta toteutuksen vastuuopettajalla sähköpostilla viimeistään viikolla 34. Tämän jälkeen korottaminen ei ole mahdollista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi tentti (yksilö- tai ryhmätentti). Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Ryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Ryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä. Pienryhmätyöskentely integroituu Alalle-orientoitumisen opintojaksoon kirjoitusviestinnän osalta. Pienryhmätyöskentely voi vaikuttaa tentin pistemäärään korottavasti. Pienryhmätyöllä on mahdollista korottaa vain ensimmäisen hoitotyön tentin pistemäärää, korottavat pisteet eivät siirry myöskään seuraaville toteutuksille.
Osa 4. Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op. Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Vastauksista 75 % tulee olla oikein.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja pienryhmätyöskentely, ryhmätyöt, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, cbcl, draama / roolipelit, erilaiset some-työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät, Moodle- ja verkkokurssit
Oppimateriaalit
Osa 1, Hoitotyö:
-Luentomateriaalit
-Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049 Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198
-Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
-Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359
-RAI -toimintakyvyn arviointimenetelmä:
https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta (verkkokoulun materiaali
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Osa 2, Psykologia:
-Luentomateriaalit
-Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä. Sivut 3-307, sisältöalueina: Kehityspsykologinen näkökulma, varhaislapsuus, keskilapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanheneminen
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Osa 3, Pienryhmätyöskentely (CBCL)
-Opettajan jakama materiaali
Osa 4, Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle-kurssi:
-Moodle-kurssin sisältö ja materiaalit kokonaisuudessaan, ellei toisin mainita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27h = 135h (3 op hoitotyö ja psykologia, 2 op geenitiedon perusteet Moodle-kurssi)
Koko kurssin tuntimäärä on opiskelijalle 135 tuntia, josta itsenäistä työskentelyä on 99 tuntia.
Orientaatio tunnit (sekä hoitotyön että psykologian) ovat pakollisia. Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelystä poissaoloa ei voi korvata.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö
Osa 2: Psykologia
Osa 3: Pienryhmätyöskentely
Osa 4: Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian tehtävällä. Ota yhteys opettajaan: psykologian opettajan nimi tähän.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkaantuu mahdollisesti opintojakson orientaatioon mennessä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä
- tunnistaa genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
- tunnistaa mitkä lait ohjaavat genetiikkaan liittyvää tutkimusta ja tietää genetiikkaan liittyvät eettiset periaatteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
- tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
- tietää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
- osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen
ARVIOINTIASTEIKKO (genetiikan perusteet hoitotyössä):
Hyväksytty / Hylätty
ARVIOINTIKRITEERIT:
Hyväksytty:
Opiskelija:
-ymmärtää ja osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
-ymmärtää genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteet
-ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen
Hylätty:
Opiskelija:
-ei ymmärrä, eikä osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
-ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteita
-ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkitystä