Siirry suoraan sisältöön

Ajoneuvon komponenttien analysointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5C00ER96-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet

Opettaja

  • Ari-Jaakko Notko
  • Lotta Markkula
  • Eija Lähteenmäki
  • Jarkko Peltonen

Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät

  • 21AUTOB
    Autotekniikka 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.

Aika ja paikka

Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät sekä laboratoriossa lukujärjestyksen mukaisesti. Esityskerrat pidetään erikseen ilmoitettuina aikoina. Opintojaksoon kuuluvan puheviestinnän osion aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 11 aloitustilaisuus
- vko 12 - 16 laboratoriotyöskentelyä
- vko 14 ja 17 esitykset.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.

Oppimateriaalit

Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 14 t
- itsenäinen työskentely: 71 t.

Sisällön jaksotus

Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.