Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7L00FD74-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 12.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 17.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Annukka Huuskonen
  • Mari Laaksonen
  • Jouni Tuomi
  • Arja Halkoaho

Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät

  • 22YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö (OJ)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 18.5 - numeraalinen arviointi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti

Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 22 mennessä

Oppimateriaalit

Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

Kansainvälisyys

Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa