Alalle orientoituminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK72-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.07.2022 - 18.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 23.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Aikasalo
- Taina Peltonen
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Anna Aikasalo
Ryhmät
-
22THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-osan hyväksytty suoritusmerkintä edellyttää ryhmätyöhön osallistumista sekä esittämistä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hops -keskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelman (21TH) opetussuunnitelma
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus (2021)
Terveydenhoitajan eettiset suositukset https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajan_eettiset_suositukset
Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27 h = 81 h
Sisällön jaksotus
• Orientaatioviikko
• Tutoropettajatunnit
• HOPS keskustelu 1 h
• Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
• Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
• Tiedonhaku 2 h (n. 20 opiskelijan ryhmässä) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
Tarkennetut sisällöt
• Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
• Hops -keskustelut 1. vuoden aikana
• Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
• Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
• Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
• Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
• Kirjaston käyttö ja hakukoneet, tietokannat
Opiskelija kirjoittaa esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutuksella, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää alumni -tapaamisia (alumni = valmistunut ja työelämään siirtynyt entinen opiskelija)
Lisätietoja opiskelijoille
Tehy-info on XXXX: Toni Kuokka, Järjestöasiantuntija Tehy ry. Läsnäolovelvollisuus
Tutoropettajatunneilla läsnäolovelvollisuus
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-tunneilla läsnäolovelvollisuus.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa