Basics of Finnish for Foreigners 1 (8op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FS11-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.09.2021 - 06.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää opettajan ohjeita ja yksinkertaisia peruskysymyksiä
- ymmärtää pääkohdat lyhyistä, yksinkertaisista teksteistä.
- osaa kertoa yksinkertaisesti itsestään, perheestään, asumisestaan ja arkielämästään suullisesti ja kirjallisesti.
- selviytyy yksinkertaisista vuorovaikutustilanteista luokassa ja yksinkertaisissa asiointitilanteissa.
Sisältö (Opintojakso)
- perustiedot opiskelusanastosta sekä tärkeimmät ajanilmaukset ja perusfraasit, kuten tervehtiminen, itsensä esittely, kohteliaat pyynnöt ja kiellot.
- kirjaimet sekä äänteet ja niihin liittyvä vokaaliharmonia, sanapaino ja intonaatio.
- kielen keskeisiä rakenteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa tervehtiä ja vaihtaa peruskuulumisia, esitellä itsensä, nimetä muutamia asioita ja kopioida oppimiaan sanoja. Hänen on kuitenkin hankalaa osallistua yksinkertaiseenkaan keskusteluun tai saada aikaiseksi muutamaa virkettä pidempää tekstiä. Hänen ääntämisensä vaikeuttaa viestityn asian ymmärtämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Hän selviytyy jotenkin tavallisista jokapäiväisistä pikku keskusteluista niin ostoksilla, matkalla tai vieraillessaan jonkun kotona. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä viestejä, kuten sähköpostin, tekstiviestin tai postikortin ja ääntää suomea ymmärrettävästi, vaikka hänen äidinkielensä vaikutus voi näkyä siinä kuten myös tekstirakenteessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia ilmauksia jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa sekä muodostaa yleensä kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia kuvauksia tai kertomuksia ja hyödyntää oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.
Aika ja paikka
Meeting times and places will be negotiated together in the beginning of each study term.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
We will talk about this later on the course.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Participation in the course meetings.
- Review of the course assignments.
- Review of the final exam.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Classroom meetings.
- Course assignments.
- A final exam.
We practise both speaking, listening comprehension, writing, and reading. We will focus on active language use and comprehension.
Oppimateriaalit
Suomen mestari 1 (2020 or 2021).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
We will have 2 hour meetings each study week. In addition to that, you should prepare for 1,5-2,5 hours of independent work each week.
Sisällön jaksotus
We will discuss this later.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not available.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Not available.
Kansainvälisyys
Not available.
Lisätietoja opiskelijoille
Goals:
The student
- will understand teacher’s instructions and simple basic questions
- will understand main points of short, simple texts
- can briefly introduce him/herself, family, living situation and everyday life in spoken and written form
- can cope with simple interaction situations in the classroom and in simple service transaction situations
Content
the basic course vocabulary, including most important time expressions and basic phrases such as greeting, introducing oneself, polite requests and prohibitions.
- alphabets, speech sounds and the associated vocal harmony, word weight and intonation.
- key structures of the language
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Student fails to meet the most important study goals in the course. In addition to this, student is negligent towards their course work, and does not show active and undisturbed participation in the classroom meetings. Student does not follow the general guidelines of the course (e.g., regarding meeting times and home work), and, consequently, causes additional work and trouble for other course participants.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student has completed all course assignments acceptably. The student knows how to greet another person and ask how they are, introduce him/herself, name a few things and copy the words he/she has learnt. However, the student will find it difficult to engage in even a simple conversation or to be able to form a text which is a few sentences long. The pronunciation of the words will make it difficult to understand the student.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student will study Finnish language actively and will complete course assignments within given timeframes. The student will manage quite well ordinary, everyday discussions when shopping, travelling or visiting someone. The student can write short messages, like emails, text messages or a post card, and he/she pronounces Finnish understandably, even if the influence of student’s mother tongue can be heard or seen in the text structure.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student has a positive and active attitude towards language learning. The student pronounces Finnish clearly and knows how to use appropriate expressions in everyday interaction and is able to form grammatically correct sentences. The student can take part in discussions, by explaining, asking and answering questions and he/she can manage topics studied during the course. The student can write simple descriptions or stories and can use words and expressions learnt during the course in new contexts.