Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen yksilön, yhteisön ja organisaation näkökulmasta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TK00FK00-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2020 - 12.01.2021

Ajoitus

13.01.2021 - 01.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Ryhmät

  • 21TYKE
    Työnohjaajakoulutus - Työnohjaaja työyhteisön kehittäjänä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työnohjauksessa on kyse oppimisesta, kehittymisestä ja kehittämisestä, siksi on hyvä ymmärtää oppimisen teorioiden perusteet (esim. behavioristinen, konstruktivistinen ja humanistinen
oppimiskäsitykset), oppimisen lähikäsitteet sekä tunnistaa kehittämisprosessin vaiheet. Opitaan tuntemaan yksilön, työyhteisön ja organisaation oppimiseen vaikuttavat tekijät sekä saadaan
uusia näkökulmia ja ymmärrystä työelämän kehittämisen ilmiöihin. Oppimista ja kehittämistä tarkastellaan erityisesti työelämän ja työnohjauksen konteksteissa. Jaksolla käsiteltävät aiheet
ja tehtävät harjoitukset lisäävät opiskelijan ymmärrystä oppimis- ja kehittämisprosesseista sekä niiden ohjaamisesta.

Jakson suoritettuaan opiskelija:
• Osaa tunnistaa erilaisia oppimisen ja kehittymisen tapoja sekä ymmärtää oppimis- ja kehittämisprosessin vaiheet työnohjauksen näkökulmasta.
• Ymmärtää uudistumisen merkityksen sekä sen edistämisen keinot työssä ja ammatillisessa kasvussa.
• Osaa jäsentää erilaisia oppimiseen sekä kehittämiseen liittyviä ilmiöitä ja käsitteitä yksilön, yhteisön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmista.
• Osaa arvioida omaa oppimistaan ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan suunnitelmallisesti.

Sisältö
Opintojaksolla perehdytään tutkivan ja ilmiöoppimisen menetelmiä hyödyntäen erilaisiin oppimiskäsityksiin, oppimisen lähikäsitteisiin (kasvu, opettaminen, kouluttaminen, osaaminen, uudistuminen, kehittäminen jne.) sekä erilaisiin oppimisen ja kehittymisen tapoihin. Oppimista ja kehittämistä tarkastellaan yksilöllisellä, yhteisöllisellä, organisaationaalisella ja yhteiskunnallisella tasolla.
1) Minä oppijana
• Miten minä opin? Erilaiset oppimiskäsitykset, oppimisen tavat ja muodot
2) Oppiminen ja uudistuminen yhteisöissä ja organisaatiossa
• Miten opitaan yhdessä?
• Miten oppimista voidaan tukea ja ohjata?
Oppimisen edistäminen yhteisöissä ja organisaatiotasolla, rakenteet ja ohjaus
3) Oppimisen merkitys yhteiskunnallisesta ja globaalista näkökulmasta
• Mistä syntyy uudistumisen ja kehittämisen tarve?

Sisällön jaksotus

Kurssin suorittaminen
• Yksilö- ja ryhmäharjoitukset
• Luku- ja raportointitehtävät.
• Opintojakson päätteeksi oppijat tuottavat sisällöstä kokoavan kirjallisen tai visuaalisen koosteen (esim. ajatuskartta tai blogikirjoitus).