Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 7, kouluikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FA39-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.05.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 04.12.2022

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo

Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät

  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö (OJ)

- ohjattu harjoittelu 4 viikkoa

Esitietovaatimukset (OJ)

Osallistuminen koululaisen ja perheen sekä opiskelijan terveydenhoitajatyö opintojaksoille. Ohjattu harjoittelu, lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö suoritettu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
-osaa kohdata kouluikäisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-osaa reagoida kouluikäisen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
-osaa lähettää ohjattuna kouluikäisen tarvittaessa jatkohoitoon
-osaa tunnistaa kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-osaa ohjata koululaista ja hänen perhettään terveellisissä elintavoissa
-osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
-ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
-osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
-osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
-tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija
-ei osaa kohdata kouluikäistä ja hänen perhettään asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-ei kykene toteuttamaan itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-ei osaa lähettää ohjattuna kouluikäistä tarvittaessa jatkohoitoon
-ei tunnista kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-ei osallistu koululaisen ja hänen perheensä ohjaustilanteisiin
-ei osaa soveltaa kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
-ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
-arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
-ei pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Orientaatiotunti 6.9.22

1. harjoittelumahdollisuus
Vk 38-41 eli 19.9. – 16.10.22
2. harjoittelumahdollisuus
Vk 45-48 eli 7.11. – 4.12.22

Reflektiotunnit sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun ei liity tenttiä.

Harjoitteluun liittyvät tehtävät tehdään harjoittelun ohessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma täydentyy lähempänä harjoittelua.
Orientaatiotunti pidetään ti 6.9.22.

Itsenäinen työskentely harjoittelupaikassa, itsenäisiä tehtäviä.
Osallistuminen orientaatiotuntiin ja reflektiotuntiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 162h
4 x 38h15min = 153h harjoittelupaikassa
orientaatio 2h, reflektio 2h, tehtävät 5h

SepäSe-päivän tunnit lasketaan harkkatunneiksi (tunti tunnista -periaatteella)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu käytännön harjoitteluna koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimipisteissä.

Kansainvälisyys

-