Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FA44-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 24.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Milla Hiitti
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jenna Rintakuusi
- Elisa Airikkala
- Paula Pajunen
- Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida, tukea ja ohjata alle kouluikäisen lapsen terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa tukea perheen terveellisiä ja turvallisia elintapoja perheen omia voimavaroja hyödyntäen
- osaa tukea vanhemmuutta ja parisuhdetta
- osaa tunnistaa lasten ja lapsiperheiden erityistarpeita ja puuttua niihin oikea-aikaisesti
- tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen viiveet ja poikkeamat, osaa konsultoida sekä tarvittaessa lähettää lapsen ja perheen jatkotutkimuksiin ja –hoitoon
-osaa toteuttaa ja soveltaa lasten rokotusohjelmaa
-osaa rokottaa lapsen ja ohjata vanhempia
Sisältö (OJ)
- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitajatyö
- lapsen terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- lapsiperheen terveysneuvonta (mm. media, ravitsemus, liikunta, painon hallinta, suun terveys, seksuaaliterveys, tapaturmat)
- varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukemisen työmenetelmät
- huolen vyöhykkeistö (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta) ja mentalisaatio työmenetelmänä
-lasten rokottaminen
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäiset lapsiperheiden erityistarpeet puutteellisesti
- ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
- tietää lasten rokotusohjelman
- osaa rokottaa lapsen ja tietää vanhempien ohjaamisen tärkeyden
- tietää rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- opiskelija käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä lapsiperheen erityistarpeita
- osaa lasten rokotusohjelman
- osaa rokottaa lapsen ja osaa ohjata vanhempia
- osaa tarkastella rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta lapsiperheiden hyväksi
- hallitsee lasten rokotusohjelman ja osaa soveltaa sitä
- osaa rokottaa lapsen ja osaa ohjata vanhempia yksilöllisesti
- osaa tarkastella rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja omaa toimintaa rokottajana
Aika ja paikka
Orientaatio 24.1 klo 8.30 - 10.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Diagnostinen koe /esitehtävä kurssille, palautus 24.1.2022
1. tentti: 10.3.2022
2. tentti: 23.5.2022
3. tentti: lastennla lääkäri moodletentti 14.4.22
4. tentti: rokottaminen: 25.2.2022
uusinnat:
1.tentti: 1.uusinta 24.3 exam,
2.tentti: 1. uusinta 8.8 exam
3.tentti: uusinta: samalla kertaa kuin perustentti moodlessa
4.tentti:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit opetussuunnitelmassa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, harjoitukset, tehtävät, työpajat
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely, verkko-osio
- opintojakso sisältää sisältää asiantuntijaluentoja
-Luennot pääsääntöisesti läsnäololuentoja koronatilanteen sen salliessa.
Oppimateriaalit
LASTENNEUVOLA:
Diagnostinen koe esitehtävänä kurssille. Palautus 24.1.2022. kurssin alkaessa. Tehtävä ja ohjeistus löytyvät ryhmän moodle alustalta. Tehtävän sisältöalue:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v (kertausta mistä tahansa lasten hoitotyön kirjasta)
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
OSA 1:
1. KOE 10.3.2022:
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja
- määräaikaistarkastukset
- terveystarkastusten menetelmät: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset (ei: kasvu, psyk, kokonaisarvio)
• ((Asetus 338/2011 )) - myös dioissa samat asiat
• ((Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108 )) -myös dioissa samat asiat
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 14/ 2017, THL (soveltuvin osin): s. 13-32, 43-71 (lukuun 6.9 asti), 77 -94, 151-156 syöminen, 161-165 uni http://www.julkari.fi/handle/10024/135858
• THL. 2016. Syödään yhdessä. (neuvolaikäisen osalta)
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi; s. 113- 167, 202 -240
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Lapsen uni (lastennla ikäiseen liittyvät asiat + unen rakenne + unihäiriöt) https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/hyvinvointi-ja-terveys/lapsen-uni
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi , myös pdf moodlessa
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi. -> (2 pdf:ää moodlessa)
• Luennot ja muu osoitettu materiaali (diapaketti 1, 2, 3, ruokavalio)
OSA 2:
2. KOE 23.5.2022:
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s 241- 270, 316 -346
• Karies –käypähoito
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja:
- Terveystarkastusmenetelmät: psykososiaalinen kehitys, kokonaisarvio
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi / LÄÄKEHIILEN ANTAMINEN: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/myrkytystietokeskus/Sivut/Laakehiilenantaminen.aspx MYRKYTYSEPÄILY LAPSELLA : Myrkytysepäily lapsella Lääkärikirja Duodecim, 4.12.2016, lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko
• kotitapaturma.fi – lasten ja vauvojen tapaturmat : (IKÄRYHMÄTIETOA ja tapaturmatyypit, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v)
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 2017, THL: (soveltuvin osin) s. 95- 168, 183 - 199 (ei 151-156 syöminen, ei 161-165 uni)
• luennot – (vuorovaikutus, väkivallattomuus, puheen kehitys, lene)
• hoitosuositus: lasten kaltoinkohtelu
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim 2.12.2017 lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko
OSA 3:
3. KOE LASTENEUVOLAN LÄÄKÄRIN moodleTENTTI 14.4.22:
• www.kasvukäyrät.fi – erityisesti kohta tietoja: tietoa terveydenhuollon henkilökunnalle, tietoa vanhemmille
• lääkärin luennot
• Lastenneuvolakäsikirja:
- Terveystarkastusmenetelmät: kasvu
• Lapsen normaali ja poikkeava kasvu, Lääkärin käsikirja, Marja Ojaniemi (tiedosto moodlessa)
• Hukki ym Lapsen kallon poikkeavan muodon diagnostiikka. Suomen Lääkärilehti 23/2013 vsk 68 (pdf moodlessa)
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s. 168 – 180, 272 – 315
• Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus
* Lihavuus pbl tuotokset
ROKOTTAMINEN
OSA 4: rokottaminen TENTTI: 25.2.2022
Luennot ja tunneilla osoitettu materiaali
Kirjallisuutta: (tarkentuu rokottamisen alkaessa)
Rokottaminen (soveltuvin osin)
http://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen
Toimenpideohje torjuntatoimista tuhkarokkotapauksen yhteydessä
http://www.julkari.fi/handle/10024/135211
Suositus tuberkuloosin tartunnan jäljityksessä
http://www.julkari.fi/handle/10024/135772
Toimenpideohje torjuntatoimista kurkkumätätapausten yhteydessä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/97626/2005c15.pdf?sequence=1
Rokotusopas
Syventävä verkkokurssi rokottamisesta, rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta, tehtävä 3
OSA 5: pienryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5x 27 tuntia = 135 tuntia
31 t lähiopetusta + 6 t lääkärin luentoja + pienryhmätyöskentely 2x3t + tentit 6t
86 t itsenäistä työskentelyä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kokonaisuuteen liittyy harjoittelu perusterveydenhuollossa jatkumoneuvoloissa