Gerontological Nursing (4 cr)
Code: 7K00EV87-3022
General information
- Enrolment period
- 13.12.2021 - 01.03.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2022 - 05.06.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is able to evaluate his/her own and others’ values, attitudes and expectations regarding ageing and its effects on nursing, and intervenes to correct possible flaws if necessary
- knows the service system structure for elderly people and its operational principles
- knows the normal changes caused by ageing and can distinguish them from pathological ones
- knows essential gerontological nursing methods and knows technological solutions
- is able to guide elderly persons and significant others in health promotion
- is able to act as a nursing expert in multidisciplinary teams.
Content (course unit)
- gerontological nursing
- interaction with an individual with memory disorders
- geriatrics
- special issues in nutrition
- the contents involve family, ethics and multiprofessionality as part of aged people’s nursing
- nursing in different living and caring environments
Prerequisites (course unit)
Participation in the course on Pharmacotherapy and Medical Calculations.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- knows the most common diseases and aging changes of elderly people
- is able to list ethical principles in nursing care for elderly persons
- understands the basic principles of an elderly person's housing and care environment
- is able to list the basic elements of interaction with a person having a memory disorder.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the evidence-based nursing methods for the care of the most common elderly people’s diseases and knows the specifics of the aging process in the nursing of elderly people
- understands the ethical principles in nursing care for elderly people
- is able to take into account the factors related to the housing and care environment of the elderly person and his family, and is able to justify the appropriate support methods
- is able to describe and justify the elements of a good interface with people having memory disorders.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to apply evidence-based knowledge in nursing methods for the treatment of the most common diseases of elderly people and is able to understand the specifics of the aging process in the nursing of elderly people
- is able to carry out ethically the care of elderly people
- is able to apply methods that support the housing and care environment of the elderly person and his family in a purposeful and multidisciplinary way
- is able to work in his/her team as an expert in gerontological nursing
- is able to implement and develop the interface with a person with a memory disorder, holistically in his/her environment.
Exam schedules
Kokonaisuudesta pidetään tentti, joka arvioidaan numeerisesti.
Tentin ajankohta määritellään orientaation yhteydessä.
Uusintojen ajankohdat määritellään varsinaisen tentin jälkeen.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallituminen opetukseen. Pienryhmätyöskentelyssä, seminaareissa, paneeleissa, ja simulaatioharjoituksissa on läsnäolovelvoite.
Gerontologinen hoitotyö ja gerontologia numeerinen arviointi.
Geriatria hyväksytty / hylätty.
Muistisairaan kohtaaminen hyväksytty / hylätty
Lääkelasku hyväksytty / hylätty
-
Gerontologinen hoitotyö ja gerontologia: numeerinen arviointi, tentti. hyväksytyn (T1) raja 50% vastaus.
Geriatria hyväksytty / hylätty, tentti. 70% minimi vaatimus.
Lääkelasku hyväksytty / hylätty. 100% oikein.
Muistisairaan kohtaaminen hyväksytty / hylätty 70% minimi vaatimus.
Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kaikkeen kontaktiopetukseen, sekä Kaikkien annettujen tehtävien hyväksytysti suorittamista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Toteutus toteutetaan Tampereen yliopiston lääketieteenlaitoksen sekä Tampereen ammattikorkeakoulun fysioterapiakoulutuksen kanssa yhteistyössä.
Toteutus sisältää luentoja, työskentelyä monialaisissa pienryhmissä sekä simulaatioita.
Perehtyminen toteutuksella esitettyyn kirjallisuuteen ym. materiaaliin on tarpeellista.
Learning materials
Kaikki toteutuksella osoitettu itsenäiseen opiskelun materiaali.
*
Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. Gerontologia. Duodecim. 2013. tai uudempi painos.
*
Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.). Geriatria. Duodecim. 2010. tai uudempi painos.
*
Valvanne, J. & Tuohino, L. 60+ iloa elämään. Kustantamo S&S 2016
Student workload
Opintojaksosta on erillinen jaksokirja, jossa on ohjeet ja aikatulut osallitumiseen. Sen lisäksi on laadittu lukujärjestys PAKKIin.
Opintojaksoon sisältyy läsnäolovelvoitteisia oppitunteja, seminaareja, paneelikeskusteluja, pienryhmätyöskentelyä ja simulaatioharjoituksia. Läsnäolovelvoitteisista tapahtumista on merkintä lukujärjestysvarauksissa.
Simulaaiot ja pienryhmätyöskentelyt suoritetaan 100% läsnäololla.
Yksi opintopiste sisältää 27h opiskelija työtä, sisältäen opetuksen ja itsenäisen opiskelun.