Yrkessvenska i vården, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EX58-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.12.2021 - 07.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 14.04.2022
Laajuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kerttula
Vastuuhenkilö
Anne Kerttula
Ryhmät
-
20SH2ESairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2E
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa potilaan/asiakkaan haastattelussa kirjata tämän terveydentilaan ja/tai elämäntilanteeseen liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
- osaa ohjeistaa potilaita/asiakkaita kirjallisesti keskeisissä hoito-ohjeissa ja toimenpiteissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
- potilaan/asiakkaan haastattelun kirjaaminen
- potilaan/asiakkaan ohjaus kirjallisesti
- muiden hoitoalalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- keskeinen ammattialakohtainen sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille asiakkaan/potilaan tilaan liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
HYVÄ (3-4)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomisanastotesti, pitää suorittaa hyväksytysti (50%)
Kirjallinen tentti: 4.4.2022
Suulliset tentit pareittain erillisen aikataulun mukaisesti: 4.4.-7.4.2022 (Huom kv-viikko)
1. uusinta 5/2022
2. uusinta ja korotus 6/2022 tai syksyllä 2022
Suullisen uusinta sovitaan opettajan kanssa.
Tentit pidetään Tamkissa, jos koronatilanne sen sallii.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Erillinen anatomiasanaston testi kurssin alussa. Kirjallisissa läpimenoon vaaditaan 50% kokonaispistemäärästä.
Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähi/etäopetuksesta (24 h + tentit).
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä mahdollisesti tuottamat materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat sekä itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin 27 h/op) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista (suullisessa ja kirjallisessa yht. 24 h lähiopetusta + tentit)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Yrkessvenska i vården, muntlig ja Yrkessvenska i vården, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
HOPSaajille tiedoksi: Tämä kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti ko. ryhmälle. Sinulla on mahdollisuus osallistua kurssille vain siinä tapauksessa, että jää vapaita paikkoja. Jos osallistut kurssille, joka on jonkun muun kuin oman ryhmäsi, niin huomioithan, että kurssien sisällöt saattavat poiketa sanastollisesti toisistaan. Huomioi myös se, että läsnäolovaatimus kursseilla on 80 %.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.
Englanniksi