Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänään (itsenäinen verkkokurssi) (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV91-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Tiainen

Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät

  • 20SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 27.2. 2022 klo 18 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki tabulan osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 27.2.2022 klo.18.00. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät