Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.05.2022 - 07.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.08.2022 - 30.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Aikasalo
Miia Koskela
Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
21KL
Kätilön tutkinto-ohjelma 21KL
21TH
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00FN23

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Orientaatiotunti 10.8.22, läsnäolovelvoite (etänä).
Luennoilla 3/4 läsnäolovelvoite.
Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
Kukin pienryhmä osallistuu yhteen kirjoittamisen pajaan ilmoittautumisten mukaisesti.
Pajat ovat 3.10. (2 pajaa) ja 5.10. (yksi paja).
Ennen pajaa ryhmä palauttaa arviointiversion (noin 70 % koko esseetekstistä) Moodleen viimeistään torstaina 29.9.

Seminaarissa 12.10.22 läsnäolovelvoite.

Toteutuu ajalla 8.8.22-16.10.22
Osa opetuksesta etänä, osa lähiopetuksena.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan ryhmäesseen perusteella. Vertaisarvioinnilla voidaan puoltaa arvosanaa ylös- tai alaspäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö: 0-5, kirjallisen työn esittäminen.
Itsearviointi sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot ja etäluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari. Tarkentuvat orientaatioon mennessä.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Tarkentuvat orientaatioon mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 h = 81 h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).

Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.

Tarkentuu orientaatioon mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma ja aikataulu täsmentyy ennen toteutuksen alkua.

Orientaatiotunti 10.8.22, läsnäolovelvoite.
Luennoilla 3/4 läsnäolovelvoite.
Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
Seminaarissa 12.10.22 läsnäolovelvoite.

Siirry alkuun