Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV88-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.05.2022 - 02.10.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 13.11.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Aikasalo
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Anna Aikasalo
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
Sisältö (OJ)
- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 5.10.22, pakollinen läsnäolo.
Tutustuminen Sote virtual labiin 10.10.22.
Seminaari 8.11.22
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, palautus seminaariin mennessä (tarkempi ajankohta kerrotaan orientaatiotunnilla).
Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Seminaaritöiden opponointi pakollinen.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 8.11.22
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmärastit Sote virtual labissa.
Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys (teknologian innovointi+opponointi).
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa, sote virtual lab vierailussa ja seminaarissa pakollinen läsnäolo. Seminaarityön opponointi pakollinen.