Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV83-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.05.2022 - 07.08.2022

Ajoitus

09.08.2022 - 16.10.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Eironen
  • Ulla Markkanen

Vastuuhenkilö

Sanna Eironen

Ryhmät

  • 21ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa toimia yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa ohjatusti arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit

Sisältö (OJ)

- lapsen kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus, ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa leikin tärkeäksi lasten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lasten ja nuorten hoitotyössä
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omia että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä

Aika ja paikka

Opetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti koululla lähiopetuksena tai etäopetuksena zoomissa.

Pienryhmätyöskentely toteutetaan lähiopetuksena koululla . Pienryhmätyöskentelyn tunneilla on läsnäolovelvollisuus.

Toteutussuunnitelma päivittyy orientaatioon mennessä, muutokset mahdollisia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lastenhoitotyön, lastentautien ja lääkelaskun tentti vk 40-41/ 2022. Tentti järjestetään examissa. Uusinta 1 examissa vk 45/2022 ja uusinta 2 examissa vk 48/2022. Korotustentti mahdollisuus vk 48/2022. Opiskelija ilmoittautuu korotuskokeeseen vastuuopettajalle (Sanna Eironen) sähköpostitse, ilmoittautuminen korotuskokeeseen vk 46/2022 mennessä.

Tentti on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella potilasturvallisuus vaarantuu oleellisesti, esim. lapsi menehtyisi väärän lääkityksen tai ohjeistuksen myötä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelyn tunneilla.
Osa 4 Ravitsemuksen tentti
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä tentin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tehtävät, kontaktiopetus ( luennoista osa lähiopetuksena ja osa etäopetuksena ), pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019.
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5.Hoitosuositus: Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
6. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)
7.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentautioppi
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Osa 4 Ravitsemuksen tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lastentaudit-opetus integroitu hoitotyön opetukseen. Lasten ravitsemuksen moodlekurssista tarkempaa tietoa orientaatiossa.

Pienryhmätyöskentelyn tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla. Alustavasti suunniteltu pienryhmätyöskentelyyn 4h läsnäolovelvollisia lähiopetustunteja.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnnitelma päivittyy orientaatioon mennessä, muutokset mahdollisia.

Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle ja pienryhmiin sekä Orientoiva harjoittelu, lasten ja nuorten hoitotyö -toteutukselle.

Pienryhmätyöskentelyn tunteja lähiopetuksena koululla on 4h, joissa 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelyn kaikki tehtävät tulee tehdä ja tarvittaessa palauttaa sovitussa aikataulussa ennen tenttiä.

Osa 1: lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentautioppi sisältää henkilökohtaisesti palautettavat kirjalliset tehtävät, jotka ovat pakollinen osa tämän osan suoritusta.

Tunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.