Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN28-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.09.2022 - 02.10.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 25.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kalle Tammi
- Hannu Tuhkanen
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
21EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma 21EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
Sisältö (OJ)
- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Aika ja paikka
Luentomateriaalit, lisämateriaalit Moodlessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioita pienryhmätehtävä 0-5, palautus xx.xx.2022 mennessä. Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä, jonka arviointiin vaikuttaa sekä kirjallisen raportin rakenne, käytettyjen lähteiden laatu ja määrä, kirjallisen ohjeen noudattaminen sekä seminaariesityksen laatu ja sisältö.
Seminaari pidetään xx.xx.xxxx
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, itsenäiset tehtävät ja seminaariesitys
1. Lähiopetusosio: orientaatio 1h & asiantuntijaluento 2h+2h, SoTeVirtualLabra paja, päätösseminaari
2. Tehtäväosio: Yksilötehtäviä ja pienryhmätehtäviä
3. Kaksi itsenäisesti suoritettavaa MOOC-osiota DigiCampukselta
a. Kuiluista digiosallisuuteen
b. RoboSote
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27 h eli 81h. Etäopetusta kurssilla on yhteensä 4 x 4h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa sekä seminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saa tehtäviä tehtyä määräaikaan mennessä. Tehdyt tehtävät ja opiskelijan osaaminen ei noudata vähinitään tyydyttävän tason arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat