Infektioiden ehkäisy (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK76-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.07.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Merta
- Piia Lavonius-Ylönen
- Tarja Friman
Vastuuhenkilö
Piia Lavonius-Ylönen
Ryhmät
-
22EHEnsihoittajan tutkinto-ohjelma, 22EH
-
22KLKätilön tutkinto-ohjelma, 22KL
-
22THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja osaa soveltaa tietämystään terveyden ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisemisessä
- osaa soveltaa ja arvioida aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä
Sisältö (OJ)
- hoitotyön kannalta keskeiset mikrobit, niiden tartuntatiet ja –tavat
- aseptiikan ja mikrobiologian peruskäsitteet
- mikrobien merkitys infektioiden ehkäisyssä ja mikrobien lisääntyminen
- aseptinen työskentely erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
- henkilö- ja käsihygienian merkitys aseptisessa työskentelyssä
- erilaiset suojaimet ja niiden oikeanlainen käyttö
- tavanomaisten varotoimien ja erilaisten eristysvarotoimien käyttö hoitotyössä
- hoitoon liittyvät infektiot ja niiden ennaltaehkäisy
- infektioiden ehkäisyyn liittyvä kirjaaminen hoitotyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää keskeiset infektioiden ehkäisyn perusteet
- tunnistaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja tietää niiden leviämisen perusteet
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti potilasturvallisuutta vaarantamatta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- on jäsentynyt kuva infektioiden ehkäisyn perusteista
- osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisemisessä
- osaa työskennellä aseptisen työskentelyn periaatteita noudattaen sekä perustella toimintaansa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja osaa soveltaa tietämystään terveyden ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisemisessä
- osaa soveltaa ja arvioida aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe tenttiterraariossa vko 37-38. Kokeen tarkastusaika alkaa tentin sulkeuduttua.
Aseptiikan koe:
Varsinainen koe viikot: 37-38
1. uusinta 43
2. uusinta 47
Mikrobiologian koe Examissa viikot 38-39
1. uusintakoe viikot 44
2. uusintakoe viikot 49
Korotustenttimahdollisuus 2. uusintakokeen yhteydessä. Ota 2 viikkoa aikaisemmin yhteyttä toteutuksen vastuuopettajaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aseptiikka koe, läpipääsyyn 50% oltava oikein
Mikrobiologian koe, läpipääsyyn 50% oltava oikein
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäluennot/lähiopetus
Verkkoluennot
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Aseptiikan koemateriaali
Luennot ja opettajan osoittama muu materiaali esimerkiksi opetusvideot
Aseptiikan koekirjallisuus:
Anttila V-J, Kanerva M, Kuronen M., Kurvinen T., Lyytikäinen O., Rantala A., Vuento R. ja Ylipalosaari P. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Juvenes. Helsinki, sivut 15-165, 326-407, 410-557
Duodecim oppiportti: verkkokurssit Infektioiden torjunta https://www.oppiportti.fi/op/dvk00036
Tavanomaiset varotoimet infektioiden torjunnassa https://www.oppiportti.fi/op/dvk00140
http://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Sairaalahygieniaohjeisto PSHP:n hygieniaohjeet
Mikrobiologian koemateriaali:
Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Mikrobiologian koekirjallisuus
Eliisa Karhumäki; Anne Jonsson; Marita Saros, 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita Publishing Oy sivut 11-63, 104-175
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 2op x 27h = 54h.
Sisältää luentoja 12h ja tämän lisäksi itsenäistä opiskelua.
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo opintojakson orientaatiotunneilla pakollinen ja vahvistaa osallistumisen opintojaksolle. Poissaolijat poistetaan toteutukselta
Sisältö:
-keskeiset mikrobit ja niiden tartuntatiet ja –tavat
-aseptiikan peruskäsitteet
- aseptiikkaan liittyvä lainsäädäntö
-aseptinen työskentely ja siihen liittyvät toimet
-henkilöhygienia
-käsihygienia
-henkilösuojaimet
- varotoimiluokat
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija
- tietää keskeiset infektioiden ehkäisyn perusteet
- tunnistaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja tietää niiden leviämisen perusteet
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti potilasturvallisuutta vaarantamatta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija/lla
- on jäsentynyt kuva infektioiden ehkäisyn perusteista
- osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisemisessä
- osaa työskennellä aseptisen työskentelyn periaatteita noudattaen sekä perustella toimintaansa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija
- ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja osaa soveltaa tietämystään terveyden ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisemisessä
- osaa soveltaa ja arvioida aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä