Lasten ja nuorten hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV83-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.05.2022 - 08.08.2022
Ajoitus
16.08.2022 - 02.10.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Eironen
- Ulla Markkanen
Vastuuhenkilö
Sanna Eironen
Ryhmät
-
21SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa toimia yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa ohjatusti arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit
Sisältö (OJ)
- lapsen kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus, ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa leikin tärkeäksi lasten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lasten ja nuorten hoitotyössä
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omia että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Aika ja paikka
Lähiopetus koululla toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti.
Pienryhmätyöskentely toteutetaan myös lähiopetuksena koululla . Pienryhmätyöskentelyn tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Toteutussuunnitelma päivittyy orientaatioon mennessä, muutokset mahdollisia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lastenhoitotyön, lastentautien ja lääkelaskun tentti vk 39-40/ 2022. Tentti järjestetään examissa. Uusinta 1 examissa vk 44/2022 ja uusinta 2 examissa vk 47/2022. Korotustentti mahdollisuus vk 47/2022. Opiskelija ilmoittautuu korotuskokeeseen vastuuopettajalle (Sanna Eironen) sähköpostitse, ilmoittautuminen korotuskokeeseen vk 45/2022 mennessä.
Tentti on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella potilasturvallisuus vaarantuu oleellisesti, esim. lapsi menehtyisi väärän lääkityksen tai ohjeistuksen myötä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelyn tunneilla.
Osa 4 Ravitsemuksen tentti
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä tentin suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tehtävät, kontaktiopetus ( luennot lähiopetuksena koululla ), pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019.
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5.Hoitosuositukset: Perheessä tapahtuvan lasten kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022) - ja Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
6. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)
7.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Opetusta 32 h, josta pienryhmätyöskentelyä 8 h ja orientaatio 2h. Itsenäistä työskentelyä 76 h, joka sisältää oppimateriaaliin sekä lähiopetuksena tapahtuvaan pienryhmätyöskentelyyn perehtymisen ja valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentautioppi
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Osa 4 Ravitsemuksen tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lastentaudit-opetus integroitu hoitotyön opetukseen. Lasten ravitsemuksen moodlekurssista tarkempaa tietoa orientaatiossa.
Pienryhmätyöskentelyn tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla. Alustavasti suunniteltu pienryhmätyöskentelyyn 8h läsnäolovelvollisia lähiopetustunteja.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnnitelma päivittyy orientaatioon menness, muutokset mahdollisia.
Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle ja pienryhmiin sekä Orientoiva harjoittelu, lasten ja nuorten hoitotyö -toteutukselle.
Pienryhmätyöskentelyn tunteja lähiopetuksena koululla on 8h, joissa 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelyn kaikki tehtävät tulee tehdä ja tarvittaessa palauttaa sovitussa aikataulussa ennen tenttiä.
Tunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.