Alalle orientoituminen (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK72-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.07.2022 - 21.08.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marika Mettälä
- Anna Aikasalo
- Johanna Granlund
- Taina Peltonen
- Vastuuhenkilö
- Marika Mettälä
- Ryhmät
- 
                        22KLKätilön tutkinto-ohjelma, 22KL
- Opintojakso
- 7K00FK72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
                    
Sisältö (Opintojakso)
- kirjoitusviestintä 
- asiantuntijuuden kehittyminen 
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun 
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
                    
Aika ja paikka
-
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-osan hyväksytty suoritusmerkintä edellyttää ryhmätyöhön osallistumista sekä esittämistä.
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hops-keskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
                    
Oppimateriaalit
Kätilön tutkinto-ohjelman (21KL) opetussuunnitelma 
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset.  https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/ 
Kätilön osaamisvaatimukset
Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994 
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) 
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Valvira https://www.valvira.fi/ 
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27 h = 81 h
                    
Sisällön jaksotus
•	Orientaatioviikko 
•	Tutoropettajatunnit 
•	HOPS keskustelu 1 h
•	Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä 
•	Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä 
•	Tiedonhaku 2 h (n. 20 opiskelijan ryhmässä) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä 
Tarkennetut sisällöt
•	Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
•	Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
•	Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
•	Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
•	Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
•	Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
•	Kirjaston käyttö ja hakukoneet, tietokannat
Opiskelija kirjoittaa esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutuksella, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
                    
Kansainvälisyys
-
                    
Lisätietoja opiskelijoille
Tehy-info, Toni Kuokka Järjestöasiantuntija Tehy ry. Ajankohta lukujärjestyksessä. 
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-tunneilla läsnäolovelvollisuus.
                    
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty
Opiskelija 
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti 
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti 
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita 
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa