Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV88-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2022 - 11.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 22.09.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katri Maijanen
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Katri Maijanen
Ryhmät
-
21SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
Sisältö (OJ)
- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Aika ja paikka
Toteutuksen kontaktiopetuksen ajat ja paikat syksyn 2022 lukujärjestyksessä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä, kurssin arvosana muodostuu arvioitavasta pienryhmätehtävästä.
Arviointiasteikko 0-5.
Pienryhmätehtävän palautus Moodlessa osoitettuun paikkaan 20.9 klo 16 mennessä.
Tehtävän arviointikriteerit löytyvät kurssin moodle-alustalta.
Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Itsenäisten tehtävien ja MOOC-kurssien tehtävät tulee olla suoritettuna 20.9.2022 klo 16 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana muodostuu arvioitavasta pienryhmätehtävästä.
Arviointiasteikko 0-5.
Pienryhmätehtävän palautus Moodlessa osoitettuun paikkaan 20.9 klo 16 mennessä.
Tehtävän arviointikriteerit löytyvät kurssin moodle-alustalta.
Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Itsenäisten tehtävien ja MOOC-kurssien arviointi 0/S.
Itsenäisten tehtävien ja MOOC-kurssien tehtävät tulee olla suoritettuna 20.9.2022 klo 16 mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatiotunti
Asiantuntijaluento
Itsenäiset tehtävät kurssin moodle-alustalla
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa
Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa:
- RoboSote
- Kuiluista digiosallisuuteen
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Kurssin Moodle alustan materiaalit
MOOC kurssien materiaalit
Muu opettajan osoittama materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa, sote virtual lab vierailussa ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.