Lasten ja nuorten hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV83-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.05.2022 - 03.08.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 16.10.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Eironen
- Ulla Markkanen
Vastuuhenkilö
Sanna Eironen
Ryhmät
-
21SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa toimia yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa ohjatusti arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit
Sisältö (OJ)
- lapsen kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus, ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa leikin tärkeäksi lasten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lasten ja nuorten hoitotyössä
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omia että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osan 1 (Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentautioppi) ja osan 2 Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku) yhteinen tentti examissa vk 39-40/2022
1. uusinta viikko 44/2022 Examissa.
2. uusinta viikkoa 47/2022 Examissa.
Osa 4 Ravitsemuksen tentti auki Moodlessa 23.9.2022 klo 16 asti. Tentin voi uusi kaksi kertaa kyseisenä aikana, mikäli se ei ensimmäisellä kerralla ole läpi. Läpipääsy 15/ 20.
Korotuskoe viikko 47/2022 Examissa. Jos haluat osallistua korotuskokeeseen, ota yhteys 28.10.2022 mennessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse. HUOM! Korotuskokeeseen sisältyy kaikki opintojakson osat 1-5 eli vain yhtä opintojakson osaa ei voi korottaa.
Tentti on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella potilasturvallisuus vaarantuu oleellisesti, esim. lapsi menehtyisi väärän lääkityksen tai ohjeistuksen myötä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tunnilla annetut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelyn lähitunneilla: Lääkehoitopaja 1 ja 2 sekä case-työskentely 1 ja 2. Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista pienryhmänä suoritettaviin tehtäviin.
Osa 4 Ravitsemuksen tentti
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä Moodletentin suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Koululla tapahtuva kontaktiopetus/ etäopetus, verkko-oppiminen, tehtävät, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019: soveltuvin osin, jotka ilmoitetaan orientaatiotunnilla
2.Kela:n internetsivut: Jos lapsi sairastuu ja Alle 16-vuotiaan vammaistuki
3.Hoitosuositukset: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen - ja Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus. Mikäli suositukset päivittyvät, materiaalina tuorein)
4. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys): soveltuvin osin
5.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Ravitsemuksen tenttimateriaali:
Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf, sivut 62-85 ja 90-93 (luvut 5, 6, luvusta 7 pääkohdat ja 7.1 sekä luvusta 8 Vegaaninen ruokavalio, erityisruokavaliot ja erityistilanteet)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lasten ja nuorten hoitotyö 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentautioppi
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely koululla
Osa 4 Ravitsemuksen tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma päivittyy opintojakson alkuun mennessä.
Orientaatiotunnilla (10.8 klo 12.30-14) on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle ja pienryhmiin sekä toteutukselle Orientoiva harjoittelu, lasten ja nuorten hoitotyö.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely koululla; 100% läsnäolo. Sisältää lääkelaskupajat 1 ja 2 sekä Terve- ja sairas lapsi -casetyöskentelyt 1 ja 2. Pienryhmätyöskentelyn kaikki tehtävät tulee tehdä ja tarvittaessa palauttaa sovitussa aikataulussa ennen tenttiä.
Opetukseen valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.