Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.12.2021 - 02.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 06.03.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasmin Paukku
- Jenna Rintakuusi
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Jenna Rintakuusi
Ryhmät
-
21SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (OJ)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei erillistä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen tehtävä: Moodle-keskustelu hyväksytty/hylätty
Ryhmätyö: 0-5, videon esittäminen ja kirjallinen raportti
Itsenäinen tehtävä sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan alentavasti
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3x27h=81 h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria
Yksilötehtävä: Moodle-keskustelu
Ryhmätyö: ohjausvideon suunnittelu, kuvaaminen ja esittäminen seminaarissa sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa)
Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: 2h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikilla tunneilla läsnäolovelvollisuus.
Toteutussuunnitelma täsmentyy ennen toteutuksen alkua.