Strukturoitu tiedonhankinta (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FP26-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.10.2022 - 22.11.2022
Ajoitus
28.11.2022 - 19.12.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuula-Maria Rintala
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Tuula-Maria Rintala
Ryhmät
-
21SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia ja hoitoketjuja
- osaa tunnistaa, arvioida ja käyttää oman alansa tiedonlähteitä suunnitelmallisesti
Sisältö (OJ)
- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä
Aika ja paikka
täydentyy orientaatiotuntiin mennessä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Examtentti 13.12.2022-19.12.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti Examissa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus lähi- ja etäopetuksena 14 h + orientaatio: tämä sisältää pienryhmissä suoritettavan tehtävän
Itsenäinen opiskelu 40 h sisältäen examtentin
Oppimateriaalit
Kirjaston tiedonhankinnan materiaalit https://libguides.tuni.fi/tiedonhaun-opas
Oman tieteenalan tietokannat ja muut lähteet https://libguides.tuni.fi/terveystieteet
Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden eettiset suositukset https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
TENK hyvä tieteellinen käytäntö https://tenk.fi/fi/tiedevilppi/hyva-tieteellinen-kaytanto-htk
Hotus näyttöön perustuva toiminta https://www.hotus.fi/
Muu mahdollinen materiaali opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus lähi- ja etäopetuksena 14 h lukujärjestyksen mukaisesti: näillä tunneilla työstetään hyväksyttäväksi suoritettava pienryhmätehtävä. Pienryhmätehtävän ryhmäjako ja tehtävänanto toteutuu orientaatiotunnilla.
Itsenäinen opiskelu ja examtentti yhteensä 40h
Sisällön jaksotus
29.11.Orientaatio 100% läsnäolo /Etäopetus
1.12. Tiedonhankinta ja tieteellinen tieto / Lähiopetus
7.12. Kirjaston tiedonhankinnan opetus, ennakkotehtävät Moodlessa. Opiskelijalle saa orientaatiossa tarkemmat tiedot ennakkotehtävistä ja etäopetuksen linkistä 100% läsnäolo / Etäopetus
9.12. Tiedonhankinta ja hyvä tieteellinen käytäntö / Lähi- tai etäopetus: sovitaan orientaatiossa
12.12. Tiedonhankinta, Näyttöön perustuvan toiminta sosiaali- ja terveydenhuollossa / Lähi- tai etäopetus: sovitaan orientaatiossa
13.12-19.12 Examtentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Katso ahotoinnin ohjeet ja ota tarvittaessa yhteyttä opettajaan ennen opintojakson alkamista
ulla.markkanen@tuni.fi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
-Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotuntiin mennessä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opisklija
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä