Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.10.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
28.11.2022 - 25.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Maiju Paldán
- Katri Maijanen
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
-
21SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (OJ)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Aika ja paikka
Orientaatio 28.11, pakollinen läsnäolo
29.11, 30.11, 2.12, 8.12 ulkopuolinen luennoitsija, pakollinen läsnäolo, 15.12 seminaari, pakollinen
Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
Kukin pienryhmä osallistuu yhteen kirjoittamisen pajaan ilmoittautumisten mukaisesti.
Pajat ovat 7.12, 13.12, 15.12, tarkentuu orientaatiossa mahdollisesti
Ennen pajaa ryhmä palauttaa arviointiversion (noin 70 % koko esseetekstistä) Moodleen viimeistään ??
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan ohjaussuunnitelman perusteella. Vertaisarvioinnilla voidaan puoltaa arvosanaa ylös- tai alaspäin. Tarkentuu orientaatiossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö: 0-5, Ohjaustilanteen esittäminen sovitusti
Itsearviointi sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiluennot ja etäluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari. Tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 x 27 h = 81 h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria
Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen ja ohjaussuunnitelma sekä kirjallinen raportti ( raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).
Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.
Tarkentuu orientaatioon mennessä.