Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Nurses (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN21-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 23.10.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 30.10.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Metsäportti

Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät

  • 21SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
- pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun eri vaiheissa
- ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen

Sisältö (OJ)

- potilashaastattelu
- potilasohjaus osastolla
- keskeinen hoitotyön sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- tutkimusraportti
- lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen)
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää hoitotyön perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa. Tentti pidetään EXAMissa TAMKilla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (Moodle, Zoom) ja kontaktiopetus. Läsnäolo vähintään 80%.
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P-tehtävät, Quizlet).
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki, P. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta (itsenäinen opiskelu ja laajempi tutkimusartikkelitehtävä) kerrotaan orientaatiotunnilla.