Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 06.11.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 25.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Katri Maijanen
  • Päivi Suominen-Tontti

Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät

  • 21SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Orientaatio 10.11 klo 12.30. Opintojakson tiedot täydentyvät orientaatioon mennessä.

Aikataulu:
Orientaatio 10.11 klo 12.30, pakollinen
Luennot 16.11, 22.11, 30.11, 2.12 (vierailija, läsnäolopakko), Seminaari etänä 7.12, läsnäolovelvoite

Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
Kukin pienryhmä osallistuu yhteen kirjoittamisen pajaan ilmoittautumisten mukaisesti.
Pajat ovat 13.12 x1 ja 14.12 x2, tarkentuu orientaatiossa
Ennen pajaa ryhmä palauttaa arviointiversion (noin 70 % koko esseetekstistä) Moodleen viimeistään ??

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan ohjaussuunnitelman perusteella. Vertaisarvioinnilla voidaan puoltaa arvosanaa ylös- tai alaspäin. Tarkentuu orientaatiossa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö: 0-5, Ohjaustilanteen esittäminen sovitusti
Itsearviointi sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot ja etäluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari. Tarkentuvat orientaatioon mennessä.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Tarkentuvat orientaatioon mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 h = 81 h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen ja ohjaussuunnitelma sekä kirjallinen raportti ( raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).

Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.

Tarkentuu orientaatioon mennessä.