Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER56-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.06.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 13.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Heini Kärkkäinen
  • Matti Ruippo
  • Mirja Kopra
  • Petri Mäkiharju
  • Petri Antikainen
  • Jari Salmela
  • Janne Malinen
  • Paavo Korpijaakko
  • Anniina Lehto
  • Pekka Ahonen
  • Markus Yli-Jokipii
  • Tiina Kaukinen

Vastuuhenkilö

Mirja Kopra

Ryhmät

  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.

Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.

Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.

Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.

Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.

Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.

Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.

Sisältö (OJ)

- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä

Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.

Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.

Aika ja paikka

Lukuvuoden ajan.TAMK Pääcampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjaavan opettajan antama palaute. Aktiivisuus tunneilla. moitteeton opetusharjoittelu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu, Pedagoginen praktikum, ohjaavan opettajan palaute.

Oppimateriaalit

Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 t
Opetusharjoittelu 12 t + 1 esiintyminen syyslukukaudella, 14 t kevätlukukaudella + Pedagoginen praktikum ja tuntien valmistelu.

Sisällön jaksotus

Lukuvuoden ajan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetusharjoittelu.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelijalla on taitoa ohjata harjoitusoppilasta sekä soittoteknisissä että taiteellisissa kysymyksissä. Opiskelija on osallistunut Pedagogisen praktikumin luentoihin ja suorittanut annetut tehtävät.
Hylätty: Opiskelija ei kykene ohjaamaan harjoitusoppilasta soittoteknisissä eikä taiteellisissa kysymyksissä, kontakti ohjattavaan oppilaaseen ei ole luontevaa. Opiskelija ei suorita Pedagogisen praktikumin tehtäviä eikä osallistu luentotunneille.