Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00EC55-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2022 - 20.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.10.2022 - 15.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 40
Opettajat
Merja Kanervisto-Jokinen
Irja Nieminen
Opintojakso
NY00EC55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
- osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
- osaa analysoida käyttämänsä aineiston
- osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden

Sisältö (Opintojakso)

Sisältö:
- lähestymistavat ja niiden taustat
- case-tutkimus
- toimintatutkimus
- konstruktiivinen tutkimus
- verkostotutkimus
- laadulliset aineistot ja niiden analysointi
- sisällönanalyysi
- vakuuttava raportointi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:
Opiskelija osaa
-soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen arvioinnissa.
-perustella tutkimusprosessissa tehdyt ratkaisut, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
-hallitsee aineistolähtöisen sisällönanalyysin käytännössä
-tuntee toimintatutkimuksen ja muiden toiminnallisten kehittämistutkimusmenetelmien lähestymistavat
-kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen raportin ja työskennellä rakentavasti ryhmässä.


Hylätty
-opiskelijalla ei täyty edellä mainitut hyväksytyn kriteerit
-opiskelija ei osallistu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

This course is implemented entirely as online teaching via ZOOM web platform.

ZOOM-teaching will occur on these days:
Thursday morning 3.11.2022 at 8.30-11.45
Friday 2.12.2022 at 8.30-15.45
Thursday 15.12.2022 at 8.30-15.45

The ZOOM-link is presented on the Moodle-platform of this course.

ATTENTION! Mandatory presence in all teaching sessions via ZOOM web platform.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The assessment is based on active participation in ZOOM teaching and small team activities. The completion of individual tasks, peer review between groups and the students' self-assessment of their activities. Teachers' comment on the progress of the work and feedback and evaluation of the final report (pass/fail). Approved completion of the course requires participation in all ZOOM teaching and the return of the required assignments.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, exercise work in small groups, participation in an inductive content analysis workshop, individual task: analysis of previous qualitative/action research.

Oppimateriaalit

Elo S. & Kyngäs H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62(1): 107-115.

Flick U. (2014). An introduction to qualitative research. Edition 5. SAGE.

Graneheim UH, Lindgren B-M & Lundman B. (2017). Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion paper. Nurse Education Today 56: 29-34.

Hsieh H-F, Shannon S (2005) Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research 9: 1277-1288.

Lindgren B-M, Lundman B & Graneheim UH. (2020). Abstraction and interpretation during the qualitative content analysis process. International Journal of Nursing Studies 108: 103632. doi:10.1016/j.ijnurstu.2020.103632

Polit, D. & Beck, C. (2020). Resource manual for nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer. Eleventh edition ISBN : 978-1-975112-26-4

Vaismoradi M, Turunen H, Bondas T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences, 15: 398–405.

Current articles of methodology

Please, see more literature on the Moodle-platform of this course.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

This course is 5 credits = 5 x 27 hrs = 135 hrs
- ZOOM-sessions 20 hrs
- Team work + independent work 115 hrs

Sisällön jaksotus

3.11.22 ZOOM teaching
- Introduction lecture on different approaches. Starting the team work.
- Clarification of the topic and data collection between contact teaching days.

2.12.22 ZOOM teaching
- Introduction lecture on the methods of analysis, content analysis workshop.
- Individual task and working with a report between contact teaching days.

15.12.22 ZOOM teaching
- Group presentations.
- Lecture on convincing reportage and evaluation of a study.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

There are no other ways to carry out this course.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Approved performance requires participation in the ZOOM teaching, small team activities, reporting and self- and peer evaluations as well as completing the individual assignment. During the course the student has actively participated in the ZOOM teaching and promoted the achievement of small team goals through his/her activities. The individual task and the team report show that the basic principles of the qualitative approach are absorbed and the exercise of content analysis is managed. The team's report follows TAMK's reporting guidelines and the instructions given in the course.

Siirry alkuun