Personalised Health Promotion (5 cr)
Code: 7L00FD77-3002
General information
- Enrolment period
- 01.12.2021 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 07.03.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- MD in Health Promotion
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
- Master's Degree Programme in Health Promotion
- Teachers
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Elisa Airikkala
- Eeva Liikanen
- Person in charge
- Mari Laaksonen
- Course
- 7L00FD77
Objectives (course unit)
The student
- is able to apply health promotion legislation and ethics in his/her activities
- is able to apply personalised health promotion methods and plan interventions in the work community based on new knowledge
Content (course unit)
- Personal health and health promotion
- Genetic Data in health promotion and research
- Ethical issues in health promotion
- Specific issues on the use and utilization of ghealth information
- National and international legislation and instructions
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- knows the legislation and ethical principles of health promotion
- is able to utilisise the key methods for personalised health promotion in his/her actions
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to apply basic health promotion legislation and ethics in his/her activities
- is able to utilise the key methods of personalised health promotion in his/her activities
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to implement health promotion in accordance with the governing legislation and critically evaluate the implementation of ethical principles and can educate other actors, using his/her expertise
- is able to actively search for evidence-based data about individual health promotion, apply it critically in his/her own activities and plan interventions in accordance with the new knowledge in his/her work community
Exam schedules
Seminaaripäivä to 17.2 - pakollinen läsnäolo
Assessment methods and criteria
Orientaatioluennolla 18.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi 0-5. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
18.1.22 orientaatio klo 10.15: https://tuni.zoom.us/j/333129636 -pakollinen
Kurssi sisältää esitehtävät:
a. Kuuntele seuraavat asiantuntijaluennot kurssin pohjalle:
Ikääntyvien yliopiston luentosarjassa FT, MBA Marja Pirttivaara luennoi otsikolla: Geenit kertovat suvusta. Ohjelma on lähetetty Radio Moreenissa 23.3.2021. n. 1h https://soundcloud.com/radio_moreeni/marja-pirttivaara-geenit-kertovat-suvusta
https://www2.helsinki.fi/fi/unitube/video/d919d7f1-7e27-49ba-8863-9f8205f5e3eb
Studia Medicina: Miten geenitutkimukset koskettavat kansalaista? Helena Kääriäinen 30min
• mitä uutta genomitieto tuo?
• mihin eettisiin kysymyksiin tarvitaan osaamista?
• Poimi ne hoitotyötä/terveydenhuoltoa koskevat yksityiskohdat, jotka täytyy huomioida työssä terveydenhuollossa. Mitä osaamista tarvitset?
Tehtävä käsitellään kurssin alkaessa keskustellen
b. Lue lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi genomilaiksi Arviointi H/S
Referoi 1s ja pohdi alla olevia kysymyksiä. Palautus tehtävän palautuksiin 18.1 mennessä. Minkä tyyppisiin kohtiin ETENE kiinnittää huomiota? Mitä etiikan periaatteita siitä nousee esiin?
https://etene.fi/lausunnot-ja-kannanotot
Esitehtävät löytyvät myös kurssin moodlealustalta.
Opetusmenetelminä luennot, tehtävät ja seminaari etäopetuksena tammi- helmikuussa. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Learning materials
Tarkentuvat tammikuussa 2022. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24397
Kussiavain: genomi
Student workload
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 36 tuntia + itsenäistä työskentelyä 99 tuntia.
Orientaatioluennolla 18.1.2022 klo 10.15 https://tuni.zoom.us/j/333129636
ja seminaarissa 17.2.2022 100% läsnäolovelvollisuus.
Muillakin tunneilla läsnäolo suositeltavaa.
Practical training and working life cooperation
-
Further information
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen