Siirry suoraan sisältöön

Toiminnanohjaus liiketoiminnan johtamisen tukena, HYBRIDIOPETUS (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP26-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kati Kouhia-Kuusisto

Vastuuhenkilö

Kati Kouhia-Kuusisto

Ryhmät

  • 20LIKOTA
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto a
  • 20LIKOTB
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto b

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla syvennetään toiminnanohjausjärjestelmien osaamista sekä perehdytään mm. tuotannonohjaukseen, tuotekustannuslaskentaan ja kustannuspaikkalaskentaan SAP HANA -järjestelmässä.

Opiskelija:
- ymmärtää toiminnanohjauksen merkityksen liiketoiminnan tukena
- tuntee ERP-järjestelmän käyttöönoton vaiheet ja käyttöönottoprojektissa huomioitavia seikkoja
- tuntee tuotannonohjauksen periaatteet ja osaa toteuttaa valmistusprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- ymmärtää, kuinka tuotekustannus muodostuu toiminnanohjausjärjestelmässä
- osaa analysoida tuotteen kustannusrakennetta
- tuntee kustannuspaikkalaskennan periaatteet ja osaa toteuttaa siihen liittyviä toimenpiteitä toiminnanohjausjärjestelmässä
- tuntee ERP-järjestelmän kehittämiseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä.

Sisältö (OJ)

Miten toiminnanohjausjärjestelmä tukee yrityksen prosesseja ja johtamista?
Mitä vaiheita ja haasteita toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoon liittyy?
Mitä on tuotannonohjaus?
Miten tuotekustannuslaskenta toteutetaan toiminnanohjausjärjestelmässä?
Mitkä ovat kustannuspaikkalaskennan periaatteet ja miten sitä toteutetaan toiminnanohjausjärjestelmässä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa toiminnanohjauksen roolin yrityksen prosessien ja liiketoiminnan kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa toiminnanohjausjärjestelmän tuotannonohjauksen ja kustannuslaskennan toimintoja ennalta opittua toistaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee toiminnanohjauksen roolin yrityksen prosessien ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän tuotannonohjauksen ja kustannuslaskennan toimintoja ohjeiden mukaan ja pystyy analysoimaan järjestelmän tuottamaa tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää toiminnanohjauksen merkityksen yrityksen prosessien ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija hallitsee tuotannonohjauksen, logistiikan ja taloushallinnon käsitteet ja mallit toiminnanohjausjärjestelmässä. Hän osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmää soveltaen monipuolisesti oppimaansa sekä pystyy analysoimaan ja perustelemaan järjestelmän tuottamaa tietoa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vko 8 tentti verkossa. Uusinnasta ilmoitetaan erikseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (Jos koronatilanne sallii, pidetään 5-6 tapaamiskertaa koululla. Voi osallistua myös etänä)
Ohjattu verkko-opiskelu
Case-tehtävät
Lopputentti verkossa
Ohjelmiston ja materiaalien kieli englanti, luennot suomeksi.

Oppimateriaalit

SAP University Alliancen materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
7 etäopetuskertaa

Sisällön jaksotus

vko 2 Case-tehtävä (kertausta)
vko 3 Toiminnnanohjauksesta ja SAPista yleisesti (luento, verkkomateriaali + verkkotentti)
Vko 4 SAP FI (ulkoinen laskenta)
vko 5 SAP CO (kustannuspaikkalaskenta)
vko 6 SAP HR / PP (henkilöstöhallinto/tuotannonsuunnittelu)
vko 7 SAP PP (tuotannonsuunnittelu)/ PC (tuotekustannuslaskenta)
vko 8 Lopputentti Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö, mikäli kokenut SAP-käyttäjä ao. moduulien osalta.

Kansainvälisyys

Ohjelmiston käyttökieli englanti. Käytämme SAP University Alliancen englanninkielistä opetusmateriaalia.

Lisätietoja opiskelijoille

Luentovideot katsottavissa Moodlessa aina ennen lähitunteja
Lähitunneilla tehdään yhdessä SAP-tehtäviä, mutta tehtäviä voi tarvittaessa tehdä myös itsenäisesti.
Osallistuminen lähiopetuskerroille on vapaaehtoista mutta suositeltavaa. Lähiopetusta järjestetään, jos se on pandemiatilanteessa sallittua.