Siirry suoraan sisältöön

Ranskan kielen alkeet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EM69-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riku-Matti Kinnunen

Vastuuhenkilö

Riku-Matti Kinnunen

Ryhmät

  • 21LIKOT
    Liiketalous 2021, nuoret Taloushallinto
  • 22IB1
    International Business, syksy 2022, 1-ryhmä
  • 22IB8
    International Business, syksy 2022, 8-ryhmä
  • 21LIKOM
    Liiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 21LIKOJ
    Liiketalous 2021, nuoret Juridiikka
  • 21IB
    International Business, syksy 2021, kaikki
  • 21LIKOH
    Liiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö
  • 22IB3
    International Business, syksy 2022, 3-ryhmä
  • 22IB2
    International Business, syksy 2022, 2-ryhmä
  • 22IB7
    International Business, syksy 2022, 7-ryhmä
  • 22IB6
    International Business, syksy 2022, 6-ryhmä
  • 22IB5
    International Business, syksy 2022, 5-ryhmä
  • 22IB4
    International Business, syksy 2022, 4-ryhmä
  • 20IB
    International Business 2020, kaikki

Tavoitteet (OJ)

Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A1.

Ranskan kielen alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, joilla ei ole aiempia opintoja kielessä tai vain kohdekielen vähäiset peruskoulutiedot. Kurssilla opiskellaan ja harjoitellaan työelämän yleisimpien asiointitilanteiden kieltä ja kielen perusrakenteita sekä tutustaan työelämän tapakulttuuriin.

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa tuottaa kieltä työelämän yleisimmissä asiointitilanteissa
- osaa kertoa yrityksiin/työpaikkaan liittyvää pääinformaatiota
- osaa kielen perusrakenteet
- tuntee kielialueen kulttuurieroja ja vuorovaikutustapoja sekä pystyy ottamaan niitä huomioon omassa toiminnassaan.

Sisältö (OJ)

Miten viestin työelämän yleisimmissä asiointitilanteissa ja mitkä ovat suullisen viestinnän ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen viestintään?
Mikä on maantuntemuksen merkitys asioitaessa kohdekielisten henkilöiden kanssa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kertoa lyhyesti itsestään ja esitellä opiskelupaikkansa ja -alansa
- selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa arkielämän suullisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi
- käyttää tavallisinta yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita
- tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa
- hallitsee kohtuullisesti ranskan kielen ääntämisen perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kertoa lyhyesti itsestään ja esitellä selkeästi ja suhteellisen oman opiskelupaikkansa ja -alansa
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä arkielämän yleisissä kielenkäyttötilanteissa
- käyttää tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita
- hallitsee varsin hyvin ranskan kielen ääntämisen perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa esitellä laveammin itseään ja kiinnostuksen kohteitaan
- selviytyy hyvin yleisissä, ennakoitavissa peruskielenkäyttötilanteissa
- käyttää adekvaatisti yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen perusrakenteita suhteellisen hyvin
- hallitsee hyvin ranskan kielen ääntämisen perusteet.

Aika ja paikka

Katso toteutusaikataulu Pakista tai lukkarikoneeesta.
Pääsääntöisesti ma klo 8.15 - 10.45 ja ke klo 17.00 - 20.00.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Uusintamahdollisuudet toteutetaan opintojakson jälkeen Examissä sähköisesti. Opintojakson aikainen tentti on ke 21.9. klo 17.00-19.00 luokassa F1-23.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttavat

- kirjallinen tentti 30%
- suullinen esitys 30%
- verkko- ja ääntämistehtävät 10%
- jatkuva näyttö 30%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus luokassa, ohjattu verkko-opiskelu ja etäopetus Zoomilla.

Opintojakson opetuskieli on suomi. Opetustilanteissa käytetään lisäksi ranskaa, kun se on oppimisen kannalta perusteltua ja relevanttia.

Oppimateriaalit

Oppikirja: Tiina Martikainen & Marjaana Mäkelä: Parfait ! 1 Ranskaa aikuisille (Otava) ja opettajan Moodleen tallentama lisämateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi-, etä- ja verkko-opetus: 48h
Omaehtoinen työskentely: 87h
Yhteensä 5 x 27h = 135h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa

Kansainvälisyys

Opintojakson lopussa keskustellaan kv-vaihto-opintomahdollisuuksista ranskaa puhuvissa maissa ja esitellään TAMKin vaihtokorkeakouluja näillä kohdealueilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ranskan alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät ole aiemmin opiskelleet ranskaa lainkaan tai ovat opiskelleet ranskaa peruskoulussa korkeintaan 2 vuotta ja/tai pari lukiokurssia.

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus. Lähi- ja Zoom-opetuksesta voi olla poissa korkeintaan kolme kertaa opintojakson aikana. Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä tai muilla suoritteilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei täytä läsnäolovelvollisuutta ja/tai suorita hyväksytysti opintojakson suoritusvaatimuksissa mainittuja osioita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija selviytyy opintojaksolla käsitellyissä helpoissa kielenkäyttötilanteissa välttävästi ja kykenee tuottamaan lyhyitä, usein vaikeasti ymmärrettäviä lauseita. Opiskelija kykenee käyttämään opintojakson keskeisiä rakenteita ja sanastoa välttävästi.Opiskelija tuntee kielialueen tapakulttuuria.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on valmius soveltaa oppimaansa uusiin kielenkäyttötilanteisiin. Opiskelija hallitsee melko hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet. Puhe on pääosin ymmärrettävää, mutta käsiteltyjen rakenteiden käyttö on horjuvaa. Kieli sisältää perussanastoa ja hieman työyhteisön kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa sanastoa. Opiskelija huomioi kielialueen tapakulttuuria omassa toiminnassaan kielellisissä perustilanteissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija selviytyy hyvin arkielämän helpoista peruskielenkäyttötilanteista ja kykenee välttämään viestejä onnistuneesti vastaanottajalle. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet ja tuntee jonkin verran työyhteisön peruskeskustelutilanteiden sanastoa. Opiskelija hyödyntää tapakulttuurin tuntemusta omassa toiminnassaan. Opiskelija hoitaa hyvin annetut tehtävät ja asenne opiskeluun on positiivinen.