Siirry suoraan sisältöön

Ideasta yritykseksi (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ68-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 13.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 50

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riitta Brännare
  • Antti Vuento

Vastuuhenkilö

Riitta Brännare

Ryhmät

  • 20RESTO
    Restonomi 2020, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa etsiä tarvitsemansa tiedon yrityksen perustamiseksi;
- osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja myydä sen muille.

Sisältö (OJ)

MITÄ ominaisuuksia tarvitaan yrittäjämäiseen toimintaan?
MIKSI ryhtyisin yrittäjäksi?
MITEN rakentaa ideasta innovatiivisen, vieraanvaraisen ja kaupallisesti toimivan kokonaisuuden?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää yrityksen perustamisen perusteet. Liiketoimintasuunnitelma on suppea; asiat esitetään siinä toteavalla tavalla. Raportissa on puutteita, vaikka se on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee yrityksen perustamisen perusteet. Liiketoimintasuunnitelma on perusteellinen ja kattava ja se antaa valmiudet yrityksen perustamiseen käytännössä. Raportissa on pieniä puutteita, vaikka se on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa perustaa yrityksen. Liiketoimintasuunnitelma on realistinen, perusteellinen, kattava ja innovatiivisuutta osoittava; myös toimialan kehittäminen on työssä vahvasti mukana. Raportti on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ymmärrä yrityksen perustamisen perusteita. Liiketoimintasuunnitelma on monilta osin puutteellinen ja epärealistinen. Raportti ei vastaa TAMKin muotovaatimuksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

varsinainen tentti 28.11.
1.rästitentti 13.12.
2. rästitentti ?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-laskennan luennot ja harjoitukset 10 %
-osallistuminen sprinttiviikolle ja sen sekä yrittäjävalmiuksien raportointia annetun tehtävän mukaan 20 % (tiimiosallistuminen, raportointi yksilösuorituksena)
-osallistuminen yrityspeliin ja loppuraportti 20 % (tiimityö)
-liiketoimintasuunnitelma ja arvioinnit 40 %
-lts:n luennot ja kertaustentti 10 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot ja niihin liittyvät harjoitukset - tentti
simulaatiopeli
Sprint-viikko monialaisissa tiimeissä toimeksiannoista
liiketoimintasuunnitelma projektina
omien yrittäjävalmiuksien arviointia, itse ja vertaisarvointia projekteissa

Oppimateriaalit

Suositellaan:

Heikkilä, P. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi + harjoituskirja. Helsinki: Restamark.

Iloniemi, M., Järvensivu, P., Kyläkallio, K., Parantainen, J. & Siikavuo, J. 2009. Uuden yrittäjän käsikirja. Helsinki: Talentum.

Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita.
+
moodlessa oleva materiaali sekä linkit
+
muu mahdollinen kurssin aikana annettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tunnin työtä opiskelijalle, mikä riippuu kuitenkin opiskelijan tavoitteista, aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta, osaamisesta

noin 50 % kontaktissa opiskelua (luennot ja niihin liittyvät harjoitukset), yrityspeli, sprint-viikko
noin 50 % henkilökohtaista itsenäistä opiskelua kuten tenttiin valmistautumista, harjoitusten tekemistä, tiimeissä työskentelyä, raporttien ja lts:n kirjoitusta

Sisällön jaksotus

Ideasta yritykseksi toteutuspäivät pääsääntöisesti ovat maanantai klo 9-15, tiistai klo 9-15 ja ke klo 12.30 -15
Viikolla 45 on Sprint Innovation Festival maanantaista perjantaihin
Viilolla 48-50 on yrityspelipäiviä tarkennetun aikataulun mukaisesti
Keskiviikkoiltapäivisin on laskentaa pääsääntöisesti
Muina ajankohtina tehdään liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä asioita luonnoilla, harjoituksissa ja itsenäisesti tai tiimeissä opiskellen.

Tarkennettu aikataulu on moodlessa nähtävillä kurssin alkamisen aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku

-opinnon hyväksiluku: Jos opiskelija on suorittanut vastaavat opinnot yliopistossa ja/tai korkeakoulussa, hän voi hakea koko tämän kurssin täysimääräistä hyväksilukua hyvähot-järjestelmän kautta. Kurssista voi hakea myös osahyväksilukua joltakin jo yliopistossa tai korkeakoulussa suoritetulta osa-alueelta ja suorittaa puuttuvat osat aikataulun mukaisesti.

-ahot: aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Jos opiskelijalla on ko. kurssin tavoitteiden mukaista osaamista esim. työkokemuksen ja/tai suoritettujen opintojen puolesta, hän voi näyttää osaamisensa järjestetyllä näyttösuorituksella ennen kurssin alkamista. Ahot hakemus tehdään hyvähot-järjestelmässä. Aiemmin tehty liiketoimintasuunnitelma ja / tai yrittäjänä toimiminen mahdollistavat myös ahotoimaan kurssia niiltä osin kun on tavoitteiden ja sisältöjen mukaista.

-opinnollistaminen: vaihtoehtoisella tavalla hankittu osaaminen todentaminen, esim. opintojen aikana työssä hankittua osaamista (oman yrityksen perustaminen) yhdistettynä kirjallisuuteen, tekemisen arvointiin yms. Opiskelija voi myös sisällyttää oman yrityksen perustamisen tähän opintojaksoon.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Liiketoimintasuunnitelman voi tehdä esimerkiksi osuuskuntaan tai muuhun aloitettavaan yritykseen. ks. opinnollistaminen
Sprint-viikon toimeksiannot

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ymmärrä yrityksen perustamisen liittyvien osa-alueiden perusteita ja soveltamisessa on isoja puutteita. Liiketoimintasuunnitelma on monilta osin puutteellinen ja epärealistinen. Raportti ei vastaa TAMKin muotovaatimuksia.

Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää yrityksen perustamiseen liittyvien osa-alueiden perusteet ja osaa soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa. Liiketoimintasuunnitelma on suppea; asiat esitetään siinä toteavalla tavalla. Raportissa on puutteita, vaikka se on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee yrityksen perustamiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä hyvin liiketoimintasuunnitelmassaan. Liiketoimintasuunnitelma on perusteellinen ja kattava ja se antaa valmiudet yrityksen perustamiseen käytännössä. Raportissa on pieniä puutteita, vaikka se on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee yrityksen perustamiseen liittyvät osa-alueet laajasti ja monipuolisesti ja osaa soveltaa niitä perustellen valitsemansa ratkaisut. Liiketoimintasuunnitelma on realistinen, perusteellinen, kattava ja innovatiivisuutta osoittava; myös toimialan kehittäminen on työssä vahvasti mukana. Raportti on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa.