Strategiset toimenpiteet talouden tunnuslukujen pohjalta yrittäjän tarpeisiin (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE40-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö
Taina Huhtinen
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson aikana opit ymmärtämään, mistä talouden johtamisen kannalta oleelliset luvut muodostuvat ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Pystyt neuvottelemaan kirjanpitäjän kanssa, ja perustellusti ehdottamaan ja toteuttamaan muutoksia yrityksen tarpeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa
- tulkita yrityksen toimintaa ja taloudellista asemaa tilinpäätösinformaation perusteella.
- analysoida oikaistun tuloslaskelman ja taseen sekä tehdä rahoituslaskelmia.
- laskea ja tulkita yrittäjälle tärkeimmät tunnusluvut.
Sisältö (OJ)
Miten tilinpäätösinformaatiota tarkastellaan?
Mitä oikaisuja tilinpäätökseen voidaan tehdä?
Miten hyödynnetään erilaisia laskelmia?
Miten lasketaan ja tulkitaan erilaisia tunnuslukuja?
Mitä toimia tulee tehdä, jotta tunnusluvut muuttuvat haluttuun suuntaan?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut, mutta ei osaa uskottavasti perustella toimenpiteitä niiden muuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Hän osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa myös itse etsiä tietoa tunnuslukujen ymmärtämisen tueksi. Opiskelija osaa tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Opiskelija pystyy tulkitsemaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia sekä suunnittelemaan, ehdottamaan ja perustelemaan muutosehdotuksensa kattavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Aikataulut Moodlessa ja Lukkarikoneessa.
Kontaktitunnit Zoom-kontakteina
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät suoritettu tehtävänannon mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus Moodle ja Zoom-kontaktit lukujärjestyksen mukaisesti
Pienryhmätyöskentely tai itsenäinen työskentely Zoomissa ja oppituntien ulkopuolella
Harjoitustehtävät itsenäiseen harjoitteluun ja arvioitavat palautettavat tehtävät.
Harjoitustehtävissä käytetään Exceliä, jonka käyttötaitoihin on mahdollisuus panostaa jo ennen syksyä Eduhouse-palvelussa. Tarkemmat ohjeet ryhmän yhteisessä Moodle-pohjassa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=29124
Tämän opintojakson sisältö integroituu ryhmän syksyn 2022 muuhun opetukseen mahdollisimman paljon, joten tähän opintojaksoselosteeseen voi vielä tulla tarkennuksia opetuksen alkaessa.
Oppimateriaalit
* Moodlen materiaalit.
* Eduhousen koulutusmateriaalit: Tehtävien tekemiseen tarvittavia koulutuksia alla. Koulutuslinkit, kirjautumisohjeet ja käyttäjätunnukset ovat ryhmän Moodle-pohjassa.
** Excel perus ja jatko -koulutuskokonaisuudet. Näiden koulutusten suorittamista heti syksyn alussa tai jo kesän aikana suositellaan kaikille, jotka kaipaavat
kertausta tai syventämistä Excel-osaamiseensa.
** Eduhousen koulutuskokonaisuus: Muutoksen johtaminen
** Eduhousen video taloushallinnon digitalisoitumisesta
** Eduhousen koulutuskokonaisuus: Tekoälyn, automaation ja prosessimuotoilun perusteet ja soveltaminen - Case: Taloushallinto
* Kirjavinkkejä, tarvittaessa tukemaan:
Jormakka-Koivusalo-Lappalainen-Niskanen: Laskentatoimi, Edita (2015 tai uudempi)
Salmi, Ilari: Mitä tilinpäätös kertoo? (2016 saatavissa verkkokirjana)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma993059936905973
Suomala, Manninen ja Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena (2011)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma9910172854205973
Järvenpää-Länsiluoto-Partanen-Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta (2017)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911129482605973
Åkerberg: Budjetointi 2020-luvulla (2017)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/r7s9o4/alma999692554205973
Sutinen-Haapakorva: Pelastetaan strategia: pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi (2021)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911251282305973
Vierula, Markku: Löydä kilpailuetusi (2021)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911244879405973
Hämäläinen-Sora: Strategia arkeen OKR-mallilla: Käytännönläheinen opas OKR-mallin käyttöönottoon (2020)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911194877505973
Liappis-Pentikäinen-Vanhala: Menesty yritysvastuulla: käsikirja kokonaisuuteen (2019)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma9911179984305973
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
5 op = 135 h
Sisällön jaksotus
1. ja 2. jakso syksyllä 2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osa tehtävistä tehdään ryhmän valitsemaan yritykseen tai työpaikkaan.
Kansainvälisyys
Mikäli opiskelijalla on kv-yhteyksiä omassa yrityksessään tai työpaikassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla käsitellään opetussuunnitelmassa mainittuja asioita alla olevasti painottaen:
Opintojaksolla käytetään työvälineenä Exceliä, joten opintojaksoon sisältyy myös Excel-perusteiden ja jatkon kertaussuositus tai opettelu ulkopuolisen koulutuksen tarjoajan palvelussa (Eduhouse). Samoin opetellaan Excel Pivot -työkalun käyttöä tiedon käsittelyssä ja analysoinnissa tehtävien avulla.
Budjetointi, tunnuslukujen laskeminen, analysointi ja taloudellisten toimintaedellytysten havainnollistaminen Excelin keinoin. Pyritään käyttämään pienryhmän valitsemaa yritystä analyysin kohteena.
Digitalisaation, tekoälyn ja prosessien automatisoinnin merkityksen hahmottaminen Eduhousen koulutuskokonaisuuden ja pienryhmän yritykseen tai työpaikkaan kohdistuvan kehittämistehtävän avulla.